46 NTNU-studenter i Revolve NTNU har designet og bygget det som er Norges første elektriske racerbil. På tirsdag kunne studentene endelig vise frem resultatet, KOG Arctos R. Til sommeren skal de konkurrere på legendariske Silverstone og Hockenheimring.

– 0-100 km/t går unna på under tre sekunder – raskere enn en splitter ny Ferrari, forteller kommunikasjonsansvarlig Magnus Buseth.

En elmotor med 115 hestekrefter og en superlett konstruksjon i karbonfiber gjør at den veier kun 174 kg og har en akselerasjon som matcher sportsbiler i millionklassen.
– Prosjektet tar i bruk fagkompetansen fra mange ulike områder på NTNU og bruker kunnskapen på nye måter for å skape et fantastisk produkt. Jeg er stolt av at NTNU har studenter som viser et så stort engasjement for faget sitt at de er villige til å bruke nær all sin tid på å få jobbe med avanserte og relevante utfordringer. Jeg er sikker på at disse studentene vil være svært gode ambassadører for NTNU når de går ut i arbeidslivet og jeg gleder meg til å følge utviklingen videre, sier rektor ved NTNU Gunnar Bovim.

Til England og Tyskland for å konkurrere.
Til sommeren skal studentene konkurrere mot 114 andre lag fra 38 forskjellige land i Formula Student. Konkurransen utfordrer ingeniørstudenter fra hele verden til å designe, bygge og konkurrere i sin egenbygde racerbil, alt i løpet av ett år. Av de 178 lagene som søkte, fikk 114 plass i konkurransen – én av dem er Revolve NTNU, som stiller på startstreken på legendariske Silverstone i England 9. juli og Hockenheimring i Tyskland 29. juli.!
Prosjektet ble startet av NTNU-studenter som ønsket mer praksis i studiehverdagen. Hvert år utvikles og bygges en helt ny racerbil fra bunnen av. Det er stor pågang for å bli med på laget, og søkere må sende inn søknad og gå gjennom intervju før de blir tatt opp.

De 46 studentene legger ned all sin tid for å realisere prosjektet i organisasjonen som har som målsetting å utdanne Norges beste ingeniører.
– Ved å gå fra null til ferdig bil på åtte måneder lærer vi å omsette teori til praksis, prosjektplanlegging, tverrfaglig teamarbeid og ellers alt som kreves for å være i stand til å løse utfordringer vi vil møte når vi skal ut i jobb, sier prosjektleder Carl Axel Folkestad i Revolve NTNU.

Fortsatt jobb som må gjøres.
Selv om bilen nå er ferdig er det langt i fra sommerferie for studentene. Testing, utbedringer og justeringer gjenstår før teamet er klar til konkurranse. Avansert elektronikk med trådløs overføring fra bilen til en datamaskin sørger for at ingeniørstudentene kan optimalisere bilens kjøreegenskaper frem mot Silverstone.
– Vi er inne i en veldig spennende fase av prosjektet nå. Nå når bilen er klar til testing har vi kort tid på å finne og utbedre feil før vi reiser til England for å konkurrere. Det blir lange dager, men det er det verdt!, avslutter Folkestad.

Følg Norges raskeste studenter på www.facebook.com/RevolveNTNU

[adrotate group=»2″]