NTCC førerne hadde store opp og nedturer under helgens fartsfest på Rudskogen.

I helgen kjørte V8 Thundercars på Rudskogen og NTCC førerne fra SEB Powergroup, Sebastian Aarvik og Marius Nakken, brukte anledningen til både å teste foran vårt eget løp om to uker, og samtidig teste styrkeforholdet til førerne i den Svenske klassen.

Fredagen var det trening og Marius var på banen for test mens Sebastian var i Oslo og representerte klassen og sine sponsorer på det riksdekkende arrangementet Bilens Dag. Marius viste da at han her er på hjemmebane og var den desidert raskeste V8 bilen på banen med en tid på 1.26.0. Dog er dette en ubekreftet tid da vi mistenker at den tilhører startnr 1 i GT1, som var på banen samtidig.

Til tidkjøringen på lørdag så kom det en noe overraskende regnbyge av den helt store typen 30 minutt før start og det ble meget hektisk i teltet med omstilling av oppsett. Vi rakk det og selvsagt så stoppet regnet totalt når rett før start, dermed ble det verst tenkelige forhold med opptørkede bane. Rundetidene gikk ned hele tiden og den som fikk best klaff og fri bane på slutten var Gabriel Blomberg, Marcus Palner og Alx Danielson. Våre to førere som hadde lagt og vekslet oppe i topp fem fikk ikke noe klaff på slutten og Marius datt ned til en 7 plass, mens Sebastian endte helt nede på en 13 plass. Bilene ble så satt i Park Ferme i teltet der en noe overivrig mekaniker begynte å vaske bilen til Marius 5 minutt før Park Ferme tiden var gått ut, noe som førte til DQ og 16 startspor i finale 1.

Søndagen kom med nydelig vær og tørr bane. Marius i 16 startspor og Sebastian i 13 og full satsning. Marius var oppe på 9 plass etter en halv runde og kjørte seg sakte men sikkert opp til en 6 plass totalt. Han satte samtidig tredje raskeste rundetid noe som ga han tredje start spor i løp 2. Sebastian datt bakover i feltet og kom til slutt inn i depo. Han trivdes ikke i bilen etter to krasj i Aarhus og bare problemer så langt i sesongen. Han ventet så litt i depo før han gikk ut, la seg alene godt bak siste mann og kjørte sitt eget løp. Full satsing på beste mulig rundetid for en bra start plassering i finale to ga full uttelling der Sebastian slo til med beste rundetid 6 tiendeler foran nr to. Så de to NTCC førerne hadde startet sin vei oppover etter den mislykkede tidkjøringen. Finale 1 ble vunnet av Jens Edman foran Gabriel Blomberg og Marcus Palner.

Løp 2 og oppturen gikk hele veien. Sebastian tok starten, var raskest hele løpet gjennom og kjørte inn til seier. Marius kjempet med Alx Danielson i Dodge Challenger om tredjeplassen helt til streken, men måtte ta til takke med fjerde plassen. Han har tydeligvis opparbeidet et Dodge kompleks etter å ha ligget på bak fangeren til John Nilsen hele Aarhus helgen, eller så er de Dodgene virkelig 6 m bred. Sebastian Aarvik SEB/NTCC øverst på pallen, Kim Andersson på andre og Alx Danielson på tredje.
Men så ble da Sebastian DQ for ikke å ha hatt mekaniker tilgjengelig med bilen i Pak Ferme, århundres nedtur og ekstremt i og med at våre mekanikere fikk beskjed etter veiing om å gå utenfor gjerdet og oppholdt seg der i en drøy halvtime i forbindelse med premieutdeling og tv intervjuer. Teknisk hadde ikke trengt å rope en gang for å få en inn igjen. Heldigvis fikk vi medhold fra Juryen på vår protest og fikk beholde førsteplassen.

10367185_663856143669194_3666042391145016195_n[1]

Så en strevsom helg med mye følelser og der vi fikk vist at våre førere ligger i det absolutte toppskiktet i Skandinavia. Sebastian med beste rundetid i løp1 og Marius med beste rundetid i løp2. Samtidig som vi fikk hyggelige bekjentskaper med mange nye førere og team fra Sverige. Dessverre også en negativ opplevelse da vi stiller opp som gjeste førere uten å ta poeng og sitter igjen med en følelse om at fokuset burde vært på å rettlede fremfor og straffe. Litt ukjente rutiner for oss som det med litt smidighet fra de Svenske funksjonærene kunne vært rettledet om og ført til en mye hyggeligere gjesteopptreden i V8 Thundercar.

Neste løp NTCC/DTC 20-22/6, der fokuset så absolutt ligger på Rettledning fremfor Straff, det er på den måten vi klarer å få inn nye førere i klassen.

Pressemelding: NTCC/Rune Næss