Den 21. juni 1914 startet Det store Automobilløpet fra Frogner Stadion med hele kongefamilien til stede. Nøyaktig 100 år senere gjenskapes magien i forbindelse med 100 års markeringen av jubileumsutstillingen i Frognerparken.
I dag er rally en stor publikumssport i Norge med profiler som brødrene Solberg, Andreas Mikkelsen og Mads Østberg. Slik var det ikke i 1914 da det fantes i underkant av 1000 biler i hele landet og kunnskapen om biler og bilkjøring var generelt lav. Derfor fødtes ideen om å arrangere et stort pålitelighetsløp som kan sammenliknes med dagens rally.
Den 21. juni 1914 startet 58 biler fra Frogner Stadion. En løype på 562 kilometer skulle deltakerne igjennom og med en snitthastighet på 30 km/t tilsa det 19 timers kjøring uten overnatting. Og 30 km/t i snitt var ganske fort på de dårlige veiene som fantes for 100 år siden.
Arrangør av Det Store Automobilløpet var Kongelig Norsk Automobilklub, KNA, og som seg hør og bør var Kong Haakon, Dronning Maud og lille kronprins Olav var til stede da starten gikk. Formålet med løpet var ”at henlede publikums oppmerksomhet paa automobilens praktiske anvendbarhet og nytte, at prøve autombilens driftssikkerhet og holdbarhet, at øke den sportslige interessen for automobilkjørsel og oppelske dyktige førere og at anstille prøve for bensinforbruk”.
Nytt løp 100 år etter
Den 21. juni i 2014, nøyaktig 100 år etter Det Store Automobilløpet skjer det igjen, og klokken 10.30 går starten av ”1914-løpet” ved Soluret, rett bak Monolitten i Frognerparken. Derfra kjører bilene til parkeringsplassen bak Frognerbadet og ned mot Kirkeveien. De tar en liten stopp ved hovedporten til Frognerparken, hvor også Spydebergs gamle lensmann Steinar Svendsen vil være med tidsriktig utstyr for å passe på at alt går riktig for seg.
Derfra kjører bilene ut på den samme ruten som i 1914, og vil være tilbake i Oslo dagen etter.
41 biler er påmeldt til 1914-løpet, og aller først starter Nils Chr. Bang og Halfdan Prøsch i en Minerva fra 1913, som faktisk var med på løpet i 1914. Dette er samme type bil som Kong Haakon hadde den gangen.
Videre starter biler som er produsert fra 1910 til 1938.
– Det blir en festdag i Frognerparken denne dagen for alle som liker gamle biler. Vi har noen av Norges flotteste veteranbiler til start, forteller Rune Aschim fra Norsk Veteranvogn Klubb som står bak arrangementet sammen med KNA og Norges Bilsportforbund.
Stor festdag i Frognerparken
For å markere 100 års jubileet for den store jubileumsutstillingen i Frognerparken i 1914, er det også mange andre aktiviteter i Frognerparken denne dagen. Den klassiske Oslo-trikken fra 1913 vil gå fra Majorstuen og forbi Frognerparken, Kampen Janitsjar vil spille, det blir sommerteater og konserter.
KNA vil også ha et eget telt ved hovedinngangen til parken med veteranbiler, deriblant Greger Strøms gamle racerbil «Snehvit» fra 1948, som var noe så sjeldent som en norskkonstruert racerbil som ble så suksessfull at den ble solgt til Sverige. Også en Bugatti fra 1923 vil bli å finne i teltet til KNA. Også Norsk Teknisk Museum skal ha et telt i Frognerparken denne dagen, blant annet med en Cadillac fra 1916.
– Vi oppfordrer publikum til å komme til Madserud Alle allerede i halv ti-tiden hvor de kan få kikke på alle bilene som starter i 1914-løpet klokken 10.30. Etter starten anbefaler vi alle som er interessert til å ta seg en tur til KNA-teltet for enda mer bilhistorie denne dagen, avslutter Aschim.
Bildetekst:
Harald Fadum er en av deltakerne i 1914-løpet med sin Ford T fra 1911.