Latvala og Meeke krasjet begge på søndagens to første etapper. Det ga Hyundai deres første WRC-seier gjennom tidene.
Hele helgen har vært plaget av avkjøringer blant de øverste plassene. Sebastien Ogier og Jari-Matti Latvala hadde i praksis lik tid etter fem fartsetapper, men i den sjette gikk det galt for franskmannen. Han kjørte gjennom noen vinranker på SS6, og endte opp på en annen vei. Når han ikke fant veien tilbake be han nødt til å kjøre rett til serviceområdet, og fikk dermed ti minutter i straff for å ikke ha fullført etappen.
Men uflaksen fortsatte for den regjerende verdensmesteren. På lørdagens andre etappe kjørte han og kartleser Julien Ingrassia inn i et autovern i høy fart.
– Vi var i sjettegir bortover en lang strekke, og etter den var det en slak høyresving over krøn. Hoppet ble litt lengre enn vi trodde, og vi skadet bakenden da vi landet. Det gjorde at jeg mistet kontroll over bilen, sa han til WRC.com etter ulykken. Begge førerne kom heldigvis uskadet fra hendelsen, men siden buret var skadet ble de nødt til å bryte. Det samme var autovernet, og SS8 ble dermed avlyst.
Flere avkjøringer
Når Ogier var ute, tok teamkamerat Latvala over ledelsen. Finnen vant på hjemmebane i forrige runde, og nå var han på jakt etter sin første asfaltseier – på Volkswagens hjemmebane. Etter SS14 hadde han en ledelse på snaue minuttet til briten Chris Meeke, men på søndagens første fartsetappe gikk det galt. Dermed var Volkswagens andre fabrikkfører også ute av rallyet på hjemmebane, og det var opp til Mikkelsen å forsvare teamets ære.
Chris Meeke var i ledelsen etter Latvalas exit, men det varte ikke lenge før også briten gikk på en smell. Allerede etappen etter traff han et steingjerde og rev det venstre bakhjulet av Citroën-en. Dermed var plutselig to Hyundai-er i ledelsen med bare to etapper igjen å kjøre. Neuville ledet, med Sordo på andreplass 36 sekunder bak og Mikkelsen på tredje – et snaut minutt bak.
De siste fartsetappene bød ikke på noen forandringer i toppen, men førstemann ut, Bouffier, krasjet nærmest rett etter start på SS18.
Dermed ble det nok en podiumplassering på Mikkelsen, som var eneste Volkswagen-fører som fullførte. – Vi kjørte vårt eget løp, og tok det steg for steg uten noen store feil, sa nordmannen til WRC.com rett etter målgang.
Mads Østberg styrte inn til en sjetteplass, men var ikke helt fornøyd. – Vi kom oss gjennom og fikk poeng, men vi har vært for ustabile. Hadde vi kjørt jevnere kunne vi gjort det bedre, så vi har litt jobb å gjøre, sa Østberg da han kom i mål.
Thierry Neuville tok førsteplassen og med Dani Sordo på andreplass gir det en historisk dobbeltseier til Hyundai.
– Det er en god følelse å vinne. Vi har gjort en god jobb, og jeg kan bare takke teamet. De gjorde en utrolig jobb etter at vi rullet på shakedown, men vi klarte å holde trykket oppet og det ga resultater, sa belgieren.