Det er ikke snakk om småpenger…
Det er britiske Autosport som har fått se et brev som ble sendt fra de fire F1-lagene Marussia, Caterham, Sauber og Force India til FIA-president Jean Todt. Her beskriver lagene de økonomiske forutsetningene som trengs for å drifte et fullverdig lag i én sesong.
Oversikten viser at lagene blant annet bruker omtrent 10 millioner kroner i året på bensin og olje – og dét er ett av de billigste punktene på lista.
De siste ukene har det også vist seg at den økonomiske byrden har blitt for tung å bære for mange av lagene. To av de som undertegnet brevet, Marussia og Caterham, har gått konkurs, og flere andre sliter med tynne lommebøker. Blant annet meldte Williams tidligere i år at de har gått omtrent 200 millioner kroner i minus første halvår.
Kostnadene i lista er beregnet ut fra hva et gjennomsnittlig team bruker. De aller minste, som Marussia og Caterham, brukte nok litt mindre, mens de som kjemper i toppen bruker betydelig mer penger. Per i dag får et mellomgodt lag omtrent 360 millioner kroner fra de kommersielle rettighetene. Det betyr at de mangler omtrent 440 millioner kroner som i hovedsak må skaffes gjennom sponsorer.
Det har fra tid til annen vært snakk om å innføre et kostnadstak i F1. De mindre teamene er for, men de store og pengesterke har hittil satt foten ned. Så får man se om årets sesong vil endre debattklimaet rundt dette.
Hybridsystem: 185 000 000 kr.
Girkasse og hydraulikk: 33 000 000 kr.
Bensin og olje: 10 000 000 kr.
Dekk: 12 000 000 kr.
Elektronikk: 13 000 000 kr.
IT: 20 000 000 kr.
Lønn: 133 000 000 kr.
Reise og banefasiliteter: 79 000 000 kr.
Chassisutvikling og -produksjon: 133 000 000 kr.
Vindtunell og andre aerodynamikk-tjenester: 122 000 000 kr.
Fabrikkvedlikehold: 13 000 000 kr.
HR og administrative kostnader: 10 000 000 kr.
Frakt: 33 000 000 kr.
Totalt: 796 000 000 kr.