I dag ble det klart at Mads Østberg har signert en ny ettårskontrakt med Citroën.

Østfoldingen er tydelig fornøyd med å ha sikret seg nok en full sesong for franskmennene neste år, og satser på å gjøre det enda litt bedre enn i år.

Det har lenge vært usikkerhet rundt hva Østberg skal gjøre neste år, og den ble ikke mindre da Citroën slapp nyheten om at Loeb stiller til start i Rally Monte Carlo. Østberg har imidlertid hatt muligheten til å signere for franskmennene lenge.

– Det første tilbudet fra Citroën kom allerede i oktober, sier han til Racing. For Østberg var det imidlertid viktig å ha sterkere forhandlingskort, og han ville derfor ha flere muligheter før noe ble signert. – Tilbudet fra Citroën var det første, men vi jobbet frem et fra Ford også. Det var viktig for oss å ha flere kort å spille på i forhandlingene, forteller han.

Østberg sier at grunnen til at han endte opp med å fortsette i Citroën hovedsaklig var trivselen.

– Selv om det sportslige ikke har vært på topp hele tiden, har jeg trivdes veldig godt i teamet og vi har fått til mye bra, sier Østberg til Racing.

Med mye bra tenker han blant annet på neste års bil, som vil få store oppgraderinger sammenlignet med utgaven de har kjørt i år. Østberg har vært tungt involvert i utviklingen, og sier det ville vært veldig kjedelig å ikke få kjøre den når han har bidratt mye.

Det er ikke til å stikke under en stol at Østberg og Loeb har hatt forskjellige kjørestiler opp gjennom karrieren. Tidligere i år fortalte Mads at han hadde blitt nødt til å justere seg etter bilen, da han ikke kunne få til det oppsettet han var vant til fra sin tid hos M-Sport.

– Oppdateringene på bilen handler mye om geometrien, og der har jeg fått dratt det mer i den retningen jeg mener er riktig for å kjøre fort, forteller han.

Til tross for en oppdatert bil, er ikke Østberg overbevist om at de vil kjempe om verdensmesterskapet neste år.

– Målsetningen er å komme på pallen sammenlagt. Når det er så hardt som nå, vil det være som en seier. Vi må fortsatt jobbe hardt for å oppnå det, og jeg tror det blir vanskelig å ta fra Volkswagen sammenlagtseieren, sier han.

Fornøyd teamsjef

Årets sesong har ikke vært helt som Østberg og resten av Citroën-teamet forventet seg, men når ting fungerte leverte østfoldingen ofte gode resultater.

– Noen av tingene som har skjedd, er sånt som man egentlig aldri skal komme utfor. Der har vi rett og slett vært uheldige, sier han.

Teamsjefen til Østberg, Yves Matton, er også fornøyd med å ha med seg nordmannen inn i en ny sesong.

– Østberg er blant de mest rutinerte førerne i WRC i en alder av 27 år. Han har produsert flere gode resultater til tross for at han har vært uheldig noen ganger i løpet av året. Nå er målet å høste fruktene av all jobben vi har lagt ned i år, sier Matton.

Citroëns team neste år vil forøvrig også få et nytt navn, kunne Østberg avsløre. Akkurat hva teamet blir hetende ville han ikke avsløre, men sannsynligvis vil DS være involvert. Citroën har nemlig lansert DS som et eget merke på gatebilsiden, og da ville det også vært naturlig å døpe om motorsportdivisjonen – kanskje til DS Racing?

Uansett hva de blir hetende, vil de kjøre med tre biler i noen av løpene neste år. Blant dem er Monte Carlo, hvor Loeb som nevnt ratter én av bilene, men det kan også være vi får se tre DS3 WRC-er i andre løp gjennom sesongen.