– Målet er å vinne WRC2, sier han.
Anders Grøndal er et kjent navn for de fleste som følger norsk rally. Drammenseren har tatt hele 10 NM-titler i både rally og bakkeløp de siste årene, men da bak rattet i en Subaru Impreza. Nå er det imidlertid nye tider for 30-åringen, som satser friskt inn mot kommende sesong.
Onsdag var det klart for avduking av hans helt nye DS3 R5 – den første av sitt slag i Norge. Mange hadde tatt turen til bilbutikken Anders’ far driver for å få med seg begivenheten.
For å kunne konkurrere om WRC2-tittelen må man kjøre minst seks VM-løp, og det er i utgangspunktet planen til teamet. Grøndal og Eilertsen blir å finne på startstreken i Sverige, Portugal, Italia, Finland, Spania og Wales. De åpner også for å legge til Rally Frankrike på listen dersom de får på plass et større budsjett. I tillegg skal teamet kjøre tre NM-runder: Sigdalsrally, Rally Sørland og Rally Telemark. Hvis alt går etter planen skal Grøndal også prøve å forsvare NM-tittelen i bakkeløp kommende sesong.
Skal vinne
Når det gjelder målsetningen er ikke Grøndal sen med å svare.
– Vi skal vinne WRC2!
Det er liten tvil om at WRC2 er en tøff klasse å nå opp i – med flere førere som har erfaring med mange av VM-løpene. Det skremmer imidlertid ikke drammenseren.
– Nå har vi utstyret og teamet på plass, så blir det opp til Roger og meg å levere, sier han.
Både Grøndal og kartleser Roger Eilertsen er klare på hva som blir den største utfordringen i VM sammenlignet med å kjøre her hjemme.
– Løpene er mye lenger enn NM-løpene. Derfor gjelder det å kjøre smart, og fokusere på å komme i mål, forteller sistnevnte. – Hornene som kan vokse frem i panna må temmes, istemmer føreren.
De to forbereder seg også både fysisk og mentalt på det som kommer. – Vi jobber en del med Fredrik Brenna Lund (Bilsportforbundets trener, red. anm) – både fysisk og mentalt. Så jeg tror vi skal takle den biten uten store problemer, sier Eilertsen.
Når det gjelder konkurrentene vil ikke Grøndal si så mye om hvem han ser på som de største tittelkonkurrentene, da startlistene enda ikke er klare. Eilertsen sier også at det kommer flere nye førere fra nasjonale klasser, og at det er vanskelig å si hvor sterke de vil være.
Såvidt testet
Grøndal har såvidt fått testet bilen med en shakedown på Golsfjellet (se video av dette litt lenger ned). Det er omtrent ingen erfaring med DS3 R5 på vinterføre, og dermed brukte de også en del tid på å få bilen til å fungere optimalt.
I motsetning til Gruppe N-Subaruen Grøndal har kjørt frem til dette, er DS3-en bygget som en rallybil fra bunnen av. Det merker man, skal man tro 30-åringen.
Første gang den blir å se på skogen blir altså i Sigdalsrally i midten av januar. Første VM-runde blir, ikke overraskende, Rally Sweden som går av stabelen omtrent en måned senere.
På plass ved avdukingen var også Adapta-eier og faren til Mads Østberg, Morten Østberg. Grøndal og resten av teamet samarbeider tett med teamet fra den andre siden av Oslofjorden, og de tror det vil kunne gi dem et ekstra konkurransefortrinn i VM. Det er liten tvil om at å samarbeide med Østberg og kunne høste av hans erfaring vil kunne hjelpe Grøndal enda et skritt mot toppen av internasjonal rally.
– Nå gleder jeg meg aller mest til å komme i gang, avslutter Grøndal.