Det blir ingen revolusjon i WRC, men noen småting endres likevel fra det vi er vant til.

Rallysesongen er i gang igjen etter en liten pause, og skrivende stund er det bare noen få dager til Rally Monte Carlo går av stabelen. Der vil man få se noen endringer sammenlignet med tidligere år – både i hvordan løpene avvikles og, forhåpentligvis, hvor stor konkurranse det er mellom førerne.

Én av endringene som blir gjort er sannsynligvis ikke noe publikum vil legge stort merke til rent direkte, men FIA håper det vil føre til større konkurranse mellom førerne. Fra og med 2015 har ikke teamene lov til å gi førerne beskjed om mellomtiden til konkurrentene. Dermed blir det umulig å vite hvordan man ligger an sammenlignet med en konkurrent når man kjører, og da forsvinner også muligheten for å slakke av eller satse litt ekstra for å holde en arg konkurrent bak seg på lista.

Denne endringen ble vedtatt på et FIA-møte i november, og nå er det bare informasjon som har med sikkerhet å gjøre som kan fly på eteren mellom bilen og teamet når førerne er ute.

Ny startrekkefølge

Den andre store endringen som blir gjort foran årets sesong vil man ikke legge merke til før på lørdagene. For mens det i forrige sesong kun var på fredagen at sammenlagtlederen startet først, vil denne nå også måtte starte først på lørdag. Søndagens etapper vil kjøres på samme måte som i fjor.

Denne endringen vil også kunne være med på å gjøre mesterskapet jevnere, da den som starter først ofte har vanskeligst forhold – spesielt på løst underlag. Andre ganger kan det imidlertid være en fordel, så den totale effekten av denne endringen gjenstår å se.

Én ting som likevel er sikkert, er at denne endringen ikke har blitt tatt godt imot hos alle. Ifølge WRC.com er spesielt Sebastien Ogier misfornøyd med den nye startrekkefølgen.

På førersiden er det ikke så alt for store endringer foran årets sesong. Hirvonen la som kjent opp etter Wales, og det blir Ott Tanak som tar over hans plass som Elfyn Evans’ lagkamerat. Hyundai har også endelig bestemt for hvem som skal kjøre, og i år blir det altså Dani Sordo og Thierry Neuville som ratter i20.

Oppdaterte biler

Det har lenge vært snakk om at en revolusjon av WRC-bilene er på vei, men så langt vi vet er det ikke snakk om før i 2017 – hvilket vil si om to år. Etter en sesong med påtvungen sparing og lite utvikling, har teamene nå fått lov til å introdusere en del nye ting. Det er på ingen måte snakk om noen revolsusjonerende endringer, men alle fordeler teller i profesjonell motorsport.

Volkswagen er teamet som har gjort flest endringer først, da de har lansert en nyutviklet Polo som skal kjøre hele årets sesong. Den største endringen man vil legge merke til, og som de fleste andre også vil få på plass, er girskiftet på ved rattet. Det har ikke vært tillat de siste årene, men nå er det altså tilbake. Ellers er det stort sett snakk om forbedringer for å gjøre ting lettere og sterke – eller bedre om du vil. Andreas Mikkelsen får imidlertid ikke tilgang til det nye bilen før i Portugal, mens Latvala og Ogier vil kjøre den fra årets første runde.

Citroën har også fått på plass en del oppdateringer til sesongstarten. Hos franskmennene er det snakk om en ny motor som skal gi mer krefter, samme nye girskifte og et oppdatert understell. De vil også lansere en ny aerodynamikkpakke i løpet av året og fortsette forbedringen av understellet gjennom sesongen.

Denne nye DS3-en er en bil som Mads Østberg har vært tungt involvert i utviklingen av, og som han selv har sagt til Racing tidligere at han tror vil passe hans kjørestil bedre enn bilen han kjørte i fjorårssesongen.

Hyundai og M-Sport vil ikke ha fått på plass like store endringer som de to tidligere nevnte til sesongstarten, men Ford-teamet vil ha på plass girskiftet. De skal også lansere flere oppdateringer senere, mens Hyundai vil lansere en helt ny bil nærmere sommeren.