I sin andre Formel 1-sesong i 2006 kjørte Red Bull med Ferrari-motorer, men allerede året etter var Renault på plass som motorleverandør for energidrikkteamet. Den gang ble Ferrari-kontrakten ble gitt videre til juniorteamet Toro Rosso – som beholdt de italienske motorene ut 2013-sesongen. Nå kan det altså se ut til at det igjen blir Ferrari-motorer å finne i Red Bull-bilene fra og med Australia Grand Prix neste år.

Det er ingen hemmelighet at Red Bull har vært misfornøyd med motorene de har fått fra Renault etter overgangen til de turboladede hybridsekserne foran fjorårssesongen. Verken holdbarhet eller krefter har vært der de trenger å være for å utfordre teamene med Mercedes-motorer, og i årets sesong har også Ferrari fått et forsprang på Red Bull. Både Daniel Ricciardo og Daniil Kvyat er i skrivende stund på sin syvende forbrenningsmotor i årets sesong etter 12 gjennomførte løp, og Red Bull-sjefen har flere ganger uttalt at de er misfornøyd med Renaults motorer. I utgangspunktet har Red Bull og Renault en avtale som varer ut 2016-sesongen, men nå sier flere ikke-navngitte kilder til Autosport at Red Bull har brutt denne. Red Bull har tidligere truet med å trekke seg helt ut av Formel 1, men nå kan det se ut til at de vil fortsette, men da med en annen motorleverandør i ryggen.

IKKE REDD: Ferrari-sjefen Maurizio Arrivabene mener Ferrari har godt av å konkurrere mot sterke team, og har få motforestillinger mot å bli Red Bulls nye motorleverandør.

MERCEDES NEKTER

I praksis er det kun to alternativer for Red Bull – Mercedes og Ferrari. Hondas motorer er også langt unna nivået til de beste, og japanerne har også tidligere uttalt at de vil fokusere på å få McLaren-bilene opp på et konkurransedyktig nivå før de vurderer å levere motorer til andre team. Mercedes, som allerede leverer motorer til både Williams, Force India og Lotus, holdt lenge døra halvåpen for Red Bull, men nå ser den muligheten også ut til å være borte. – Når det gjelder Mercedes, så er ikke det noen mulighet. Vi fokuserer nå andre steder, sier Red Bulls Helmut Marko til den tyske storavisen Bild. Heller ikke Lewis Hamilton virker spesielt entusiastisk over forslaget da han snakket med Sky Sports under Italias Grand Prix på Monza. – Hvis vi skal vinne mesterskap, så tror jeg ikke det er noen god idé, sa han til den britiske TV-kanalen.

FERRARI ÅPNE FOR SAMARBEID

Det italienske teamet var gjennom relativt store utskiftninger foran årets sesong, og har løftet nivået betydelig sammenlignet med fjorårssesongen. I skrivende stund er Ferrari det eneste teamet bortsett fra Mercedes som har hatt en fører øverst på pallen. Deres teamsjef Maurizio Arrivabene er imidlertid ikke redd for at Red Bull skal bli en for sterk utfordrer dersom de får kjøpe deres motorer neste år.

– Red Bull har flere store navn – med blant annet Adrian Newey som sjefsdesigner. Derfor er det lett å tro at de vil bygge et kjempebra chassis og være veldig konkurransedyktige dersom man gir dem motorene. Mine folk kan også jobben sin, og derfor er jeg ikke redd. Konkurranse er bra når du har en sterkere konkurrent, sier han til The Guardian. Han er imidlertid rask med å påpeke at dette ikke nødvendigvis betyr at de vil gi Red Bull deres motorer i morgen, men sier at de ikke ser noen grunn til å utelukke noen team eller være redde for konkurransen før det eventuelt skjer. – Det er ikke den riktige innstillingen, og det er ikke hva Ferrari står for. Vi konkurrerer med alle, sier han til den britiske avisen.

GAMLE VENNER: Tidligere Red Bull-fører Sebastian Vettel slår av en prat med sin gamle raceingeniør Guillaume Rocquelin foran årets løp i Ungarn.

RENAULT TILBAKE TIL LOTUS?

Foran årets sesong valgte Lotus-teamet, som tidligere var Renaults fabrikksteam, å gå fra Renault-motorer til Mercedes-maskiner.Det har vist seg å være en god løsning rent poengmessig. I fjor klarte de bare å hente hjem ti poeng gjennom hele sesongen, mens de så langt i år har samlet sammen 50 poeng med de samme førerne. Men som vi alle vet, så er motorsport dyrt, og det gjelder spesielt Formel 1. Til tross for bedre resultater denne sesongen har Lotus lenge slitt med pengeproblemer, og nå kan det gå mot at Renault velger å overta teamet foran neste års sesong. Dermed blir de igjen Renaults fabrikksteam – slik det var frem til 2011-sesongen.

Verken Lotus eller Renault har bekreftet hva de tenker om neste sesong, men franskmennene skal ha uttalt tidligere i sommer at de kan være interessert i å kjøpe opp hele teamet. Dersom dét ikke blir noe av og både Red Bull og Toro Rosso velger Ferrari-motorer blir Renault sannsynligvis stående utenfor Formel 1 neste sesong. Av andre motorbytter foran neste sesong, er det først og fremst backmarkerne i Manor det snakkes om. De har vært i samtaler med Mercedes, men ifølge Toto Wolff hos Mercedes avhenger alt av kapasiteten – og derfor av hva som skjer med Lotus og Renault. I tillegg kommer det amerikanske Haasteamet inn neste år, og det er allerede bekreftet at de vil bruke Ferrari-motorer.