Motorsporten har, som de fleste andre areaner, noen som er i rampelyset og noen som holder seg litt mer i bakgrunnen og trekker i trådene. Førerne får utvilsomt meest oppmerksomhet av alle, og de fleste som følger med på motorsport kan ramse opp en god liste med utøvere fra flere grener uten problemer. Hvis du spør dem hvem som står bak, er det imidlertid færre som klarer å komme opp med den samme lista.

For å starte med det aller øverste nivået først – nemlig FIA. Her er det franskmannen Jean Todt som styrer skuta, og det har han gjort siden høsten 2009. Han ble valgt inn etter at briten Max Mosley valgte å ikke stille til gjenvalg etter en medieskandale hvor en avis publiserte bilder av ham sammen med flere av det kvinnelige kjønn. Mosley var en til tider omdiskutert figur – slik man gjerne blir som FIA-president. Det samme gjaldt hans forgjenger Jean-Marie Balestre som regjerte i organisasjonen fra 1985 til 1993. Jean Todt har imidlertid styrt unna det meste av skandaler og kontroverser så langt, men det har selvfølgelig vært en del diskusjon rundt franskmannen også. Det største prosjektet har kanskje vært innføringen av dagens 1,6-liters-motorer i Formel 1. Her møtte han motstand fra flere av teamene – inkludert sin tidligere arbeidsgiver Ferrari.

Tidligere i livet har Todt både vært kartleser i rally, sjef for Peugeots motorsportsatsing, teamsjef for Ferrari i Formel 1 og sjef for hele det italienske merket. Franskmannen har med andre ord nok med motorsporterfaring, og blir blant annet kredidert som hjernen bak Peugeot 205 T16 – gruppe B-monsteret som skaffet franskmennene to VM-titler.

REGELVOKTEREN

Selv om Jean Todt er FIAs øverste sjef, og dermed mannen som bestemmer over en god del av det som skjer på verdens baner, er det andre som styrer fra dag til dag. Én av disse er Charlie Whiting. Han er såkalt Race Director i Formel 1, og fungerer på mange måter som både politi og domstol under løpene. Dersom noen av teamene bryter noen av de utallige reglene, risikerer de å få smake på Whitings vrede – som kan være alt fra drive-through-straffer til eksklusjon. Whiting har jobbet med motorsport hele livet, og briten har blant annet vært både sjefsmekaniker og -ingeniør for Brabham på 80-tallet. Hans FIA-karriere startet i 1988, da han ble organisasjonens tekniske delegat før han tok steget opp til Race Director og sikkerhetsdelegat i 1997. Da han jobbet for Brabham var mannen som sto bak teamet imidlertid en som fortsatt både lever i beste velgående og fortsatt er ekstremt involvert – nemlig Bernie Ecclestone. Formel 1-sportens GrandOld Man fyller snart 85 år, men har ikke gitt noen som helst signaler om at han vil gi seg – heller tvert imot. I fjor skal han blant annet ha uttalt at han aldri kan se for seg å pensjonere seg.

– Jeg blir så lenge jeg kan og så lenge jeg har støtte fra investorene, sa han den gang. Bernies start i Formel 1 må man imidlertid ganske langt tilbake for å finne. Allerede på slutten av 50-tallet var briten involvert som manager for Stuart Lewis-Evans, og i 1958 prøvde han seg til og med som fører selv ved å stille opp i kvalifiseringen til Monacos Grand Prix. Ecclestone har imidlertid påstått senere at dette ikke var et spesielt seriøst forsøk på å kjøre, og han klarte heller ikke å kvalifisere seg til løpet. Lewis-Evans omkom i en ulykke under Marokkos GP i 1959, og dette førte til at Ecclestone valgte å trekke seg ut av sporten.

ØVERST: Jean Todt er FIA-president, og er med det øverste sjef for det meste som skjer innen bilsport.

Daimler-lederen Dieter Zetsche.

GODT KJØP

Drøye ti år senere var han imidlertid tilbake, og etter å ha spart opp penger i «friperioden», valgte han å kjøpe Brabham-teamet for 100 000 pund. Han beholdt dette frem til slutten av 1987-sesongen, da han solgte det til den sveitsiske forretningsmannen Joac
him Luhti for mer enn fem millioner dollar. Brabham-kjøpet kan vel dermed sies å ha vært en relativt god investering for Bernie. Samtidig som han styrte Brabham ble Ecclestone stadig mer involvert i driften av sporten, og i 1974 formet han FOCA (Formula One Constructurs Association) sammen med blant annet Lotus-grunnleggeren Colin Chaman og Williams-sjefen Frank Williams. Dette skulle vise seg å være trekket som gjorde Bernie både rik og på både penger og makt i årene etterpå.

Han fremforhandlet en avtale med FIA som sørget for at teamene fikk en stor del av TV-inntektene (47%), mens FIA fikk 30 prosent og de resterende 23 prosentene gikk rett i lomma på Ecclestone selv gjennom et eget selskap mot at han sto for premiepengene i løpene. Ecclestone eier fortsatt en andel av Formel 1 gjennom diverse eierstrukturer som mest av alt minner om en knute bestående av flere titalls forskjellige tau. Majoriteten av aksjene i det øverste selskapet, Delta Topco, er i dag eid av et investeringsseslkap ved navn CVC Capital. Men du som leser dette eier imidlertid også en bitteliten del av sirkuset som reiser rundt i verden.Oljefondet har nemlig investert halvannen milliard kroner i Delta Topco.

ENERGIDRIKK-MOGUL: Dietrich Mateschitz har tjent seg ekstremt rik på å selge Red Bull, og hans team suksess i F1 har gitt ham mye innflytelse.

MEKTIGE EIERE

Det finnes flere faktorer i motorsporten enn de som på bestemmer på papiret. En av de viktigste er teamene, særlig de med mye penger og historie. De to ordene tilsvarer i praksis makt, og det er teamene klar over. Derfor er eierne av de største teamene også blant de aller mektigste i motorsporten – enten det er snakk om private eiere som Red Bull-grunnleggeren Dietrich Mateschitz eller Daimler-lederen Dieter Zetsche. Det har vært flere eksempler gjennom historien hvor teamene har motsatt seg regelendringer som har blitt foreslått fra FIA, og de har ofte fått det som de vil – selv om det enkelte ganger har ført til boikotter og høylytt krangling for både åpne og lukkede dører. Det er ikke bare i Formel 1 teameierne har mye makt. I WRC blir det ofte slik flertallet av fabrikksteamene ønsker, og også i USA har man personer som Roger Penske hvis stemme betyr mye nærmest uansett hva det gjelder. Grunnen til denne innflytelsen er enkel – uten teamene har verken FIA eller promotørene noe produkt å selge.

Infinti Red Bull Racing Team leder Christian Horner i samtale med Bernie Ecclestone i paddockn før det ungenske Formula One Grand Prix i Budapest i juli 2013.

PÅ PLASS: Charlie Whiting er FIAs mann på alle F1-løpene. Her holder han styr på alt av regler og gir eventuelt straff til de som fortjener det.