Førtiåringen fra Søndre Nordstrand i Oslo har vært med i mange år og har kjørt mange enkeltløp innen forskjellige grener. Både rally, rallycross og bakkeløp er ting han har kjørt tidligere, men deltagelsen har begrenset seg til enkeltløp innimellom. I år er det derimot annerledes, og Hafsengen har kjørt sin første fulle NM-serie, og resultatet kan han ikke klage på – en seier i klasse 4 i sin første fulle sesong er en imponerende prestasjon. I tillegg fikk han med seg et sølv i NM i bakkeløp som ble avholdt i Vikersund i mai. Der stilte Hafsengen opp med en leid Ford Fiesta og kjørte inn til to fine andreplasser. Det har blitt mange gode løp i årets sesong. Han tok blant annet andreplassen i Arvika. Der syntes han det fungerte bra, og han hanket inn bra med poeng. – Jeg er veldig fornøyd med sesongen, det har gått over all forventning, forteller han til Racing.

HAR ROET SEG

I år kjører Hafsengen en bil som han har fått låne av Even Hvaal i firmaet Maskin & Asfalt A/S. Bilen har så langt stort sett fungert bra, men det ble en del kluss med den under EM-runden på Lånke, og dermed fikk han bare ett heat uten problemer. Han vant heatet, men fikk en litt dårlig tid da det var første heat etter vanning. I semifinalen hadde han også tekniske problemer, og med dét i bakhodet var han godt fornøyd med å klare en ellevteplass totalt. – Det var i grunnen flaks at jeg kom meg til semifinalen der, men jeg fullførte alle heatene, forteller han.

Motorsportentusiasten fra Oslo tror en årsak til at det har gått så bra er at han har roet seg litt ned med årene, og har blitt litt smartere i kjøringen. – Jeg kjører nok litt mer taktisk nå enn tidligere, og har begynt å tenke litt mer strategi i løpene, sier han og tror ikke det er noen ulempe på motorbanen. Til neste år drømmer han om å kjøre i EM, men vet enda ikke hvordan det går. Mye skal på plass for at det kan skje. – Vi har ting på gang med sponsing, og vi håper at vi kan stille i EM i 2016-sesongen, røper han.

Stian Hafsengen er selv bilmekaniker og gjør det meste av skruingen på bilen selv. Her er han opptatt med å klargjøre bilen foran årets siste NM-runde, på Momarken.

MYE STØTTE

Motorsportentusiasten fra hovedstaden forteller at han har vært aktiv med motorsporten i snart 20 år. Opprinnelig var det faren hans som vekket interessen for motorsporten hos ham. Faren hans drev ikke aktivt selv, men var veldig interessert og tok sønnen ofte med på diverse motorsportarrangementer. Unge Stian fikk blant annet mange turer til Lyngås for å se Martin Schanke i aksjon, og det var noe som gjorde inntrykk. Selv startet han med to hjul, og drev en stund med motocross og enduro før han begynte med bilsport.

Det første løpet kjørte han i 1997, da var han 22 år gammel. Hafsengen har alltid vært glad i å kjøre fort med bil, og det er fortsatt noe av det som driver ham. Det kanskje største problemet i motorsporten er å skaffe nok penger og få det til å gå rundt økonomisk. Tidligere har det vært en av hindringene for ham til å satse for fullt og kjøre hele serier, men i år har han fått mye støtte og har mange gode sponsorer som har vært villige til å støtte ham gjennom sesongen. Han har kjørt med lånte biler både i rallycross og bakkeløp, og har spart en del penger på den løsningen. Samtidig er han bilmekaniker selv og kan ta det meste av skruingen alene, med god hjelp av familie og venner. Stian trekker også frem at han har mange gode hjelpere rundt seg, som Morten Lerdahl og hans familie, Robert Vaa, Henning Finstad, Morten Hovden i tillegg til sin egen familie og samboer.

ØYEBLIKKET
Sebastien Ogier og Julien Ingrassia feirer sammenlagtseieren i WRC etter Rally Australia. Franskmannen er nå medlem av den eksklusive klubben for førere som har vunnet flere enn to mesterskap. De andre som har gjort det er Sebastien Loeb, Tommi Mäkinen og Juha Kankkunen.