En av de store attraksjonene på utstillingen var Basse Hveems sykkel, Basse Hveem Spesial fra 1949.

Det tradisjonelle motorshowet gikk av stabelen den siste helgen i oktober på Norges varemesse i Lillestrøm. NMK hadde en utstilling som fylte litt over 1000 kvadratmeter, den største utstillingen noen gang.

Her viste organisasjonen fram en del av sin hundreårige historie. Publikum fikk blant annet se den originale motorsykkelen til legendariske Basse Hveem fra 1949, som for anledningen var utlånt fra Norsk teknisk museum.

Det egentlige navnet var Leif O. Hveem, og han markerte seg sterkt både i speedway og langbane før han døde altfor tidlig i 1944, bare 44 år gammel. Da hadde han en lang liste med meritter bak seg. Hveem ble i følge Store Norske leksikon Europamester  på langbane 1957 og hadde elleve offisielle nordiske mesterskap, derav sju på langbane i perioden 1946 til 1951 og i 1957 og fire i speedway fra 1948 til 1951. Totalt vant han også 18 norgesmesterskap, ti på langbane og åtte i speedway. Hveem kjørte for NMK Oslo.

Denne bilen vant Rally Monte Carlo i sin klasse i 1960 og ble nummer 21 totalt. Den ble ført av Edvard Gjølberg og kartleser Jan Erik Martinsen.

HISTORISK UTSTILLING

Generalsekretær i NMK, Heidi Engedal, var primus motor på utstillingen. Hun forteller at de i år ønsket å satse ekstra stort på Oslo Motorshow først og fremst på grunn av organisasjonens hundreårsjubileum. Deltakelsen på Oslo Motorshow var en del av deres jubileumsmarkering. Derfor ønsket de også å vise fram litt av historien. – Vi har mest motorsykler her, for NMK startet opprinnelig med motorsykler, forteller hun.
Det er et omfattende arbeid som ligger bak jubileumsutstillingen. Noen av gjenstandene kommer fra NMKs eget museum, andre kommer fra medlemmer som har lånt ut gjenstander og kjøretøy og noe kommer fra andre motorsportsinteresserte. Et stort antall biler fra NMKs motorsportshistorie var også representert.

På denne sykkelen ble Pål Anders Ullevålseter verdensmester i ørkenrally i 2004.

– Vi begynte med biler rundt 1934, og vi har med blant annet den første registrerte bilen i Vegdirektoratet, forteller Engedal.

Bilen til Gunnar Bratlie fra NMK Gjøvik var registrert med nummeret 001 i Vegdirektoratets register. Bratlie var en kjent aktør i bilsporten fra 1937 og utover. Bilen, som han kjøpte i 1954, ble kjent som GB. Det var det døpenavnet som Bratlie ga den. Bilen ble kjørt fra 1954 til 1958 og var Norges mestvinnende bil på 50-tallet.

Av andre kjente gjenstander som var tatt med på utstillingen kan nevnes både Trond Scheas Ford Escort, motorsykkelen til Pål Anders Ullevålseter og vinnerbilen til årets norgesmester i drifting, Christian Bakkerud.

EN ORGANISASJON I VEKST

Engedal forteller at de er veldig godt fornøyd med besøket på utstillingen. Det har vært jevnt med folk innom. Utstillingen inneholdt ikke bare historiske kjøretøy, men også et par simulatorer der folk fikk oppleve noe av følelsen det er å sitte i en løpsbil. I tillegg stod NMK for en del barneaktiviteter, blant annet gokartkjøring i en egen hall. – Vi har hatt enormt mye besøk, forteller Engedal.

Dette var legendariske Trond Scheas løpsbil på grusbane, asfaltbane, isbane og bakke fra 1968 til 1974 og hadde utallige seire.

Hensikten med den store satsingen var også å skape mer interesse for motorsport. Generalsekretæren forteller at de med denne satsingen også håper å rekruttere flere inn i sporten. Interessen for motorsport er i følge henne økende og mange av klubbene opplever vekst.

Markeringen på Oslo Motorshow har ikke vært den eneste jubileumsmarkering dette året. Engedal forteller at de i tillegg har arrangert en jubileumsgalla for spesielt interesserte. I tillegg har klubben arrangert jubileumsløp gjennom hele sesongen i alle grenene. – Men dette er den siste markeringen av jubileet i år, legger hun til.

Gunnar Bratlie fra NMK Gjøvik kjørte denne bilen, som var den mestvinnende bilen i Norge på 50-tallet.

NMKs utstilling omfattet også et par simulatorer der publikum kunne få prøve hvordan det føles å sitte i en løpsbil.

I en egen hall kunne barna få prøve seg på en liten bane i en gokart.

Med det får NMK også fram at det er en sprek 100-åring som nå har feiret sitt jubileum. Det står veldig bra til med NMK som er en organisasjon som bare øker og øker. Engedal forteller at de stadig får flere klubber. NMK er i dag Norges største motororganisasjon og NMK har 60 prosent av alle lisensierte utøvere på bilsiden i Norge. Det er heller ikke første gangen NMK markerer seg under Oslo motorshow.

– Vi er en samarbeidspartner med Oslo motorshow og vi har vært til stede hver eneste gang siden det startet, forteller Engedal. Den gangen hadde NMK et utstillingsareal på bare 18 kvadratmeter. Siden har det gradvis blitt mer, men det har aldri vært så stort som i jubileumsåret.