Aage Frydenberg forteller: – Per i dag har vi så mange gjenstander at vi ikke har plass til å stille dem ut. Han er én av flere driftkrefter bak NMK-museet i Lier, som har blitt et svært populært samlingspunkt for mange NMK-ere. – Vi har sikkert minst tusen besøkende hvert år, og mange klubber som Jawaklubben og andre miljøer med tidligere førere legger møtene sine til museet, sier Frydenberg.
JAWA-SYKKEL
Problemet for NMK-museet er av det hyggelige slaget. Mange er ivrige til å donere gjenstander fra egen karriere til museet, men plassen tillater ikke at flere premier, kjøredresser, motorsykler eller hjelmer blir satt ut til allmenn beskuelse. – Denne Jawa-sykkelen tilhører Trond
Bull Enger. Museet har fått tilbud om å stille ut flere av hans sykler, men vi må si nei på grunn av plassmangel, sier Frydenberg, og viser frem ett av klenodiene ved museet. Også premiene til Jan «Fæskern» Jacobsen fra NMK Sarpsborg er det ikke plass til innenfor museets areal.
MESTER I USA
NMK-museet har flotte lokaler, i det som tidligere var en møkkakjeller på gården tilHans Erik Fuglerud i Lier. I den ene enden er det et lite kjøkken og bord og stoler for alle som vil nyte en kopp kaffe i historiske omgivelser. Innover kjelleren står ulike gjenstander utstilt. Leif Basse Hveem, Oslo-gutten, som ble amerikansk mester på langbane i 1957 og nordisk mester 12 ganger på i speedway og langbane, har fått blant annet fått sitt eget hjørne hvor høydepunkter fra karrieren er utstilt.
Sykkel og krans tilhørende Norges beste trialfører gjennom tidene, Gisle Gjestrum Larsen, har selvfølgelig fått plass. Ni ganger vant Gjestrum Larsen NM i trial og to ganger fikk han Kongepokalen for innsatsen. Gjestrum Larsen døde i 2001 kun 30 år gammel, men NMK-museet lar han og hans karriere aldri bli glemt. – I tillegg har Pål Anders Ullevålseter latt oss få mange gjenstander. Vi har blant annet stilt ut hjelmer, kjøredresser og noen krypdyr som han har funnet i teltet sitt under ulike ørkenrally. I tillegg har vi fått en sykkel, som vi normalt har utstilt. Nå er den utlånt til Norsk vegmuseum på Hunderfossen, sier Frydenberg.
ARKIVET DIGITALISERT
I tillegg til ulike gjenstander og effekter fra NMK-ere gjennom hundre år, råder museet også over papirhistorien til NMK. Inne i noen reoler står protokoller og saksdokumenter sirlig oppstilt. – Vestfold fylkesmuseum og byarkivet i Drammen har katalogisert og digitalisert hele arkivet, og som nå er gjort tilgjengelig for offentligheten, sier museumsmedarbeideren.
KAN BLI UTVIDET
Frydenberg og de andre ildsjelene håper nå det lar seg gjøre å få utvidet arealet til museet. – Fuglerud har planer om å bygge et nytt drivhus. Da forsvinner mye emballasje i andre etasje, og da kan vi trolig ta i bruk det arealet. Det vil bli til stor hjelp for oss, og vi vil også få plass til å stille ut et par biler der, sier Frydenberg.