![](https://motorsport.no/wp-content/uploads/2018/01/rc0141.jpg)
Martin Hellvik var i landsfinalen for første gang i fjor. Nå håper han å kunne gjenta bedriften.
Motorsportsgren: Bilcross Klubb: NMK Larvik Alder: 23 år Bosted: Larvik Sivil status: I et forhold Sivilt yrke: Rørlegger Største opplevelse i motorsporten: Deltagelse i landsfinalen i 2015 Verste opplevelse: Nestenrulling for noen år siden
Skal man gjøre det godt i bilcross er det viktig både å ha en bil som fungerer og kjøre teknisk og taktisk riktig under selve løpet. Under St.Hanscrossen, etter de innledende rundene på Sigdal motorsenter i juni, var Martin Hellvik fornøyd både med bilen og sin egen kjøring og syntes det gikk veldig bra. – Jeg er veldig fornøyd, det fungerte smertefritt. Det er første gang jeg ligger så bra an, sier Hellvik, etter å ha inntatt plassen øverst på listene etter de to første omgangene. Dessverre gikk det ikke så bra senere i konkurransen, og Hellvik endte til slutt på en 22. plass etter at han fikk trøbbel med bilen.
MER SATSING
23-åringen fra Larvik har ikke de største ambisjonene med satsingen sin. Hellvik forteller at han er fornøyd med seg selv om han greier å komme seg til finalen i de løpene han stiller opp i. – Da er jeg kjempefornøyd. Alt annet er rett og slett en bonus, sier han Hellvik antyder at han egentlig ikke har så veldig mye erfaring som aktiv utøver innen motorsport. Han begynte med bilcross da han fylte 18 år, men de første årene kjørte han ganske lite, det ble bare et par løp i sesongen. I år satser han litt mer og har planer om å kjøre i det minste ti løp.– Målet er jo landsfinalen, men det er få kvalifiseringsløp i år, og vi er jo mange om beinet, sier han, og er ikke helt sikker på om han greier å kvalifisere seg.
OPPVOKST MED MOTORSPORT
Hellvik fikk motorsporten inn med blodet og har vokst opp i en familie som har hatt mye glede av motorsport. – Far drev med dette lenge før jeg ble født og jeg har vært med i garasjen fra jeg var liten, så jeg har vel fått det inn med morsmelken, smiler han. I motsetning til mange andre fra denne typen motorsportsengasjertefamilier, ventet Hellvik likevel til han ble voksen med å bli aktiv selv og begynte rett på bilcross. For å bli god i denne sporten er det ifølge ham viktig å kunne håndtere bilen på en god og ordentlig måte og være litt tøff i hodet. – Du må bremse sent og komme tidlig ut av svingen, sier han.
ØKONOMIEN AVGJØR
De store resultatene har han enda ikke oppnådd, men han kan se tilbake på en del fjerde og femteplasser i enkeltløp. I tillegg kvalifiserte han seg til landsfinalen i fjor for
første gang. Bare det å være med der var en stor opplevelse og han syntes det var veldig moro og se og oppleve hvor høyt nivået egentlig er i bilcrossmiljøet i Norge. – Det hadde vært moro å greie kvalifiseringen i år også, fastslår han.
Det er likevel ikke nok å være en god fører og ha en god bil for å gjøre det godt i denne sporten. Mye handler også om økonomi. Hellvik arbeider til daglig som rørlegger og synes ikke det er enkelt å få det til å gå rundt på en vanlig rørleggerlønn. – Jeg bruker det jeg har og da blir det deretter, sier han.
Satsingen blir dermed ut i fra hva han faktisk har råd til. Det å skaffe sponsorer i dagens marked er alt annet enn enkelt og derfor har han heller ikke prøvd veldig hardt på det, særlig ettersom han fram til nå har kjørt såpass lite. Med dagens økonomiske situasjon har det i alle fall ikke blitt enklere. Derfor prøver han å greie seg med det han har selv, men det setter også klare grenser for satsingen hans.