Etter en sterk syvendeplass i 5. VM-runde i litauiske Zarasai, endte 32-åringen opp med en fjerdeplass under den påfølgende runden i Macon, Frankrike. – I utgangspunktet var jeg noe skeptisk til banen på grunn av at det kun var en topunkts bane, men med de nye endringene i oppsettet og nye propeller gikk dette styggfort, smiler nesoddingen.
BESTE NORDMANN
Etter å ha satt beste tid i både første- og andre kvalifiseringsrunde, ramlet MuntheKaas ned til andre beste tid i den tredje. Det er likevel hans beste F2-kvalifisering noensinne, og ikke minst beste norske kvalifisering i senere tid. – Vi var litt uheldige under den siste kvalifiseringen og fikk noen uforutsette bølger i den ene svingen. Hadde ikke det skjedd hadde vi hatt det beste sporet. Likevel var vi kun 0,23 sekunder bak den raskeste båten, sier Munthe-Kaas, som tok fjerdeplass i finaleløpet. Med én gjenstående VM-runde ligger Munthe-Kaas som beste nordmann i VMsammendraget. Nå håper han å sikre flere poeng under neste VM-runde i Portugal i oktober.
GJØR 200 KM/T
F2 er den største internasjonale klassen for katamaraner som kjøres i Norge på rundbane. Båtene er cirka 17 fot lange og bygget i karbonfiber. Med fører skal båten veie minimum 530 kilo, og den gjør opptil 200 km/t med en Mercury 200XS motor. Ved 180 graders vendinger på banen opplever man fire til fem G i svingene. Munthe-Kaas har kjørt båtrace siden 2001, og har flere NM-titler fra mindre klasser på samvittigheten, deriblant i rundbaneklassen T400 og offshoreklassen 3B i 2010. I 2013 tok han steget opp i F2 og ble raskt plukket opp av Norges Formel1stjerne, Marit Strømøy, som han har kjent siden båtdebuten i 2001.
FIKK PRØVE EN RACERBÅT
– Som barn var jeg ofte på hytta i Sandefjord. Der pleide Marit å teste båter om somrene og interessen for båt utviklet seg raskt. Ved litt tilfeldige omstendigheter kom vi i kontakt og hun ordnet så jeg fikk prøve en racerbåt, sier Munthe-Kaas. Året etter, i 2001, begynte han sin karriere med en lånt båt fra Norges Båtsportforbund.