Hallgeir Lie kjører stort sett alle løpene i slalomcupen til Porsche Club Norge.

En av dem som er aktive i sporten er Hallgeir Lie fra Porsche Club Norge, som også er leder av slalåmgruppa i klubben. Porsche Club Norge er en aktiv klubb og har en separat slalåmavdeling. Hvert år arrangerer klubben en egen slalåmcup som består av fire eller fem løp. Vi traff Lie under den tredje runden i årets cup som ble arrangert på Basserudåsen motorsenter utenfor Kongsberg. Lie forteller at han har vært aktiv i klubben i flere år. Det begynte da han kjøpte sin første Porsche i 2009, og fikk opp øynene for klubbens aktiviteter. – Jeg fulgte med på nettsiden til klubben, og så at det skulle være et løp i Notodden, forteller han.

– FINNE FLYTEN

Dermed ble han bitt av basillen. Porscheentusiasten fra Gvarv i Telemark forteller at han stort sett kjører alle løpene. Nå har Lie vært aktiv i seks–syv år. – Det er ikke er nok med en sprek bil og kraftig motor for å gjøre det bra i denne sporten. Det er om å gjøre å finne flyten, forteller han. Dermed er det viktig å tilpasse farten slik at en kommer seg greit gjennom alle hindringene uten å gjøre feil eller å rive noen av kjeglene som er plassert på strategiske steder i løypa. – Du må ned med farten før svingene, men så må du få opp farten igjen når du går ut av kjeglene, forklarer Lie.

415 HESTEKREFTER

Selv stiller han i R-klassen, en klasse som er åpen for alle typer Porsche-modeller. Bilen hans er relativt sprek og har en motor på 415 hestekrefter. Lie bedyrer likevel at hestekreftene ikke er avgjørende i denne sporten. – Det er en fordel, men ikke så mye. Det er bra når det ikke regner, legger han til. Akkurat denne dagen var det faktisk lett regnvær og relativt vått ute på gokartbanen på Basse rudåsen. Banen var for anledningen rigget til for autoslalåm.

Lie syntes forholdene var vanskelige, for det ble veldig glatt ute på banen. Dermed fikk han ikke så mye hjelp av de mange hestekreftene akkurat denne dagen. I tillegg til flyten er det også viktig med presisjon og nøyaktighet. – Du må se litt framover mot neste port, forklarer han.

AKTIV KLUBB

Leder i Porsche Club Norge, Espen Andersen, forklarer at autoslalåm først og fremst er en ferdighetssport der det viktigste er å komme seg gjennom og forbi alle kjeglene så fort som mulig og uten å gjøre feil. Tiden blir registrert, men klubbformannen forklarer at feil ute i løypa medfører tillegg på sluttiden.

– Man får to sekunders tillegg for riv og fem sekunders tillegg ved feilkjøring, forklarer han. Derfor blir også hastigheten relativt moderat , og det er i følge Andersen sjelden det går raskere enn 60 kilometer i timen. Klubben arrangerer normalt fem runder med autoslalåm i løpet av sesongen, men i år ble det bare fire, hovedsakelig fordi det var vanskelig å få alt til å passe med banetilgjengelighet og forskjellige andre faktorer.

30 ARRANGEMENTER

Porsche Club Norge er en aktiv klubb som totalt har rundt 30 ulike arrangementer på programmet i løpet av sesongen. I tillegg til autoslalåm driver klubben blant annet også med racing, touring og kjørekurs.

Andersen var fornøyd med deltakelsen på løpet i Kongsberg der totalt 30 utøvere stilte til start fordelt på seks ulike klasser. I tillegg til klasse R, ble det også konkurrert i åpen klasse, en klasse for andre typer biler enn Porsche, en klasse for hekkmotor og en for frontmotor i tillegg til en egen klasse for debutanter og en for ungdommer. Utøvere under 18 år kunne delta med ledsager om de hadde trafikalt grunnkurs.