Femtiåringen fra Nedre Eiker forteller at han begynte med bilcross i 1984. Den gangen måtte man være 18 for å delta i løp. Siden var han også innom rallycross før Kai Roger Bakken byttet beite.

– I 1990 fikk jeg tak i en gammel asfaltbil som det var klasse for i Sverige, sier han. Det dreide seg om en Spesial Saloon’ Volvo 343 og dermed begynte han å kjøre asfal trace i Sverige. Doningen brukte Bakken i noen år før han solgte den igjen i 1997 da han startet opp sitt eget firma, KRB Trading med salg av bildeler, turboer og motordeler til løpsbiler. Tidlig på 2000-tallet begynte Bakken med gatebil. Siden har han deltatt i alle løpene som har vært arrangert.

– Det var ikke organiserte gatebilløp før i 2007, men jeg kjørte mye før det, forteller Bakken. I gatebil har han vunnet svært mye. Han har stilt opp både i Gatebil Extreme og i Time Attack, og har flere ganger vunnet begge deler. Det er slett ikke første gang han går til topps i begge disipliner samme år. Første gang var i 2014.

Kai Roger Bakken har vunnet mye i løpet av karrieren. De øverste pokalene som han viser fram her, er fra årets sesong. FOTO: STEINAR SUND

Den fartsglade 50-åringen forteller at han i løpet av åtte sesonger har seks førsteplasser og to andreplasser. I år har han også kjørt en del i racing. Gatebilentusiasten er svært fornøyd med at det har blitt opprettet klassen GT+ der han også kan konkurrere. Bakken mener en av de store fordelene han har er at han bygger bilene sine selv. Dermed kan han satse sterkt uten å ha de store budsjettene. Dessuten har han fordel av å ha fått ganske mye erfaring etter de 32 årene han har drevet med billøp.

 

BIL FRA 1983

Bilen han kjører nå er en Lotus Esprit 1983. Den ble opprinnelig bygd av Bosse Ridstrøm fra Sverige i 1983. Av den opprinnelige bilen er det likevel ikke så mye igjen. – Den opprinnelige rørramma og hjulopphenget er det eneste som er med fra den var ny. Alt annet er nytt som jeg har bygd opp selv, forteller han. Bilen har en 4,2 liters Audi V8-motor med twin turbo og sekstrinns sekvensiell girkasse og bakhjulsdrift. Effekten er på hele 800 hestekrefter med et dreiemoment på 850 Nm på bakhjulene. Det er med andre ord rikelig med krefter under panseret. Den forrige bilen hans var en bil med Audi S1inspirert karosseri der han hadde bygd opp alt selv. Med Audi’n vant han blant annet Time Attack-cupen i 2009 og 2010.

LAVBUDSJETT

Gatebil-profilen fra Steinberg forteller at det er mange fordeler med å bygge opp løpsbilen selv. Det er først og fremst billigere og på den måten klarer han å holde budsjettet på et fornuftig nivå.

– Det tar lengre tid enn å kjøpe noe som virker, men det er veldig mye mer tilfredsstillende, sier Bakken. De selvbygde bilene har heller ikke akkurat vært noen ulempe for Bakken ute på banen. Han har stort sett bygd vinnerbiler, og ofte har det vært slik at bare han kommer til mål, så vinner han. Siden han bygger bilene sine selv, trenger han ikke så store budsjetter og service og vedlikeholdskostnadene betydelig lavere enn på fabrikks biler.

Bakken lager blant annet motorene selv og bygger det hele opp fra grunnen. Det er den eneste måten han klarer å få det til å gå rundt. Han mener selv at hans budsjett er lavest av alle, men uansett er det ikke gratis å drive med gatebil. Bare dekkene koster ganske mye. Han har noen sponsorer som hjelper ham, men ellers er det ikke lett å få nye samarbeidspartnere i dag. Avtalene går ofte gjennom venner og bekjente. Bakken får likevel noe støtte til drivstoff og olje i tillegg til lakkering og karosseriarbeid. – Den tyngste utgiftsposten er dekk og drivstoff, sier han.