Faktisk har Marius Nakken internt i teamet bevist såpass mye at han har fått flere testdager enn det kontrakten først tilsa da avtalen med MRS-teamet i den tyske Porsche-cupen ble signert.

Nå har tre løp gått, med 6. plass i den andre finalen i sesongdebuten i Hockenheim som bestenotering enn så lenge. Livet i Tyskland som Porsche-fører er tøft for en sindig sunnmøring som er vant til å kjøre muskelbil i Norge og Danmark.

Marius Nakken (t.v.) er en del av bilsportforbundets landslagsprosjekt kalt Team Norway, og får blant annet god oppfølging av fysisk­ og mentaltrener Fredrik Brenna­Lund.

 

NY KJØRESTIL

– Forskjellen stor på bilene. Man merker her at motoren er bak, det er en helt annen kjøre stil og mye annet man må tenke på, sier Marius Nakken, og forteller om viktigheten av riktig temperatur på dekk og bremser som er en svært avgjørende faktor å holde riktig.

Nivået er høyt. Svært høyt. Den internasjonale Porsche Supercupen, som kjøres som supportklasse i Formel 1-løpene, toppes for det meste av førere som herjer i den tyske cupen. Deriblant landsmannen Dennis Olsen. Nakken lærer mye av Olsen, og sammenlikner gjerne tidene med ham for å se hva han har å hente. Rundetidene isolert sett ser overhodet ikke verst ut på treninger og kvalifiseringer, men Nakken er fremdeles det bitte lille ekstra bak. Med flere uhell, deriblant påkjørselen i Lausitzring som endte ham ut av løpet, og ikke minst påkjørslene i siste sving nå nylig på Red Bull Ring hindret ham fra å hevde seg blant de store guttene.

– For min del så blir jeg aldri helt fornøyd før jeg er i toppen men teamet og de i Porsche vet at vi hører hjemme i toppen. Det er veldig trygt å vite, og vi ser det også på tidene, sier Nakken, som også har fått et litt enklere liv i Porsche-cupen på mer enn én måte.

 

ALT PÅ DEKKET BORD

For som Ålesund-gutt så bor man ikke akkurat sentralt til i Norge. Før i tiden måtte alt fraktes med bil fra Sunnmøre og gjennom Norge og videre om så var nødvendig. Nå er det kun mellomlandinger på Gardermoen og eventuelt en annen destinasjon. Med hjelmen og kjøredressen under armen, kommer Nakken til dekket bord. – Det er utrolig deilig å komme ned og sette seg i bilen og vite at alt er klart. Alt er 100 prosent, og da slipper jeg å bruke tid på andre ting enn meg selv. Jeg bruker all min tid på dette, og har mange lojale sponsorer som jeg må bruke mye av energien min på. Dagene blir svært lange, sier 23-åringen.

For Marius Nakken er det et stort steg å ta fra DTC og NTCC til Porsche Carrera Cup i Tyskland. Han er i tøft selskap, men trives godt i sin nye tilværelse. FOTO: SIMEN NÆSS HAGEN

 

VIL PRØVE SUPERCUPEN

En ekstra prikk over i-en denne sesongen vil være å få innpass i Supercupen. Han håper muligheten kan by seg. Teamet er i alle fall positive.

– Det er innen rekkevidde, og teamet mitt har biler i Supercupen. Det hadde vært kult å få muligheten til å prøve seg i et løp i år, og kanskje full serie neste år, men det går på resultater først og fremst. Det holder å se på det tyske mesterskapet, det er de samme som går igjen i Supercupen, og det sier litt om det tyske mesterskapet, sier Nakken.

– Noen supercupløp du har ekstra lyst til å kjøre?

– Det handler først og fremst om hva Porsche har ledig, eventuelt. Frem til da er det viktigste å komme i gang i den tyske serien, konstaterer han.