Edwin Gjevik fra NMK Trondheim har kanskje én av Norges historiens korteste motorsportskarrierer bak seg. Etter ett løp og én seier la han likegodt hjelmen på hylla.

Tekst: Marius Svingen

Edwin Gjevik fikk prøve noen runder i kompisens historiske racerbil på Vålerbanen, og ble hekta på baneracing med det samme. Ikke lenge etterpå surfet han innom finn.no for å finne sitt nye leketøy. Riktignok fant han ingen racerbil som passet, men Gjevik forespurte i motorsportmiljøet og i oktober 2015 sto en ny Citroën DS3 hjemme i garasjen.

– Jeg var skikkelig gira, og hadde mål om å kjøre hele sesongen i DS3. Jeg kjøpte en nyere løpsbil for å slippe det meste av skruingen, forteller han.

VANT I DEBUTEN
Andre helgen i mai var Edwin Gjevik på plass med sin nye Citroën på Vålerbanen under NM-åpningen. Klar for å gi de rutinerte og etablerte førerne i merkescupen kamp.

– Jeg var skikkelig tent, men hadde ikke de største forhåpningene. Det var rundt 15 førere i klassen, og jeg tenkte hvis jeg ble topp fem ville det være fantastisk bra, forteller den sindige trønderen.

Lørdagens løp gikk over all forventning for Gjevik, som suste inn til en sterk femteplass i debuten.

– Det var fantastisk moro, og jeg var jo strålende fornøyd. Det var ikke ventet, forteller han.

Søndagens løp skulle bli langt bedre for bilselgeren fra Trondheim. Etter at startrekkefølgen ble snudd for de seks beste, sto Gjevik i nest beste startspor, bak Karin Elise Fossen som hadde Pole position.

– Jeg husker svært godt den starten. Den var absolutt ikke perfekt. Jeg reagerte litt seint da starten gikk, og Fossen fikk en halv billengde på meg inn i første sving. Jeg lå på inneren og hadde rett spor inn i første sving. Jeg tenkte at her skal jeg ikke gi meg, og det ble veldig trangt. Fossen ga seg heller ikke, ler han, og legger til:

– Hun måtte en tur ut på plenen og da tok jeg over ledelsen i løpet, og den holdt jeg helt til mål. Riktignok var jeg selv utenfor banen tre ganger, men heldigvis klarte jeg å komme inn på banen i ledelse alle gangene, mimrer han om den fantastiske prestasjonen fra Vålerbanen.

Edwin Gjevik er tilbake i bilbutikken sin i Trondheim. Nå går tiden med til å selge nyere bruktbiler i Gjevik Bil. Tiden strakk rett og slett ikke til for en motorsportskarriere. Foto: Privat

BLE MED DET ENE LØPET
Selv om lysten var tilstede for å kjøre resten av sesongen i DS3 ble det med NM-åpningen for Gjevik. Bilen ble solgt, og rullet ut av garasjen i slutten av oktober i år. Nå har han bare kjøredressen og hjelmen igjen fra en svært kort baneracingkarriere.

– Det ble en kort karriere, og nå er nok hjelmen lagt på hylla for godt. Det var tiden som ikke helt strakk til. I tillegg til at det krever svært mye å delta i et mesterskap. Jeg hadde ingen som kunne hjelpe meg med satsningen. Hadde jeg hatt et lite team rundt meg med mekaniker og det som trengtes hadde jeg kanskje fortsatt, forteller han.

Nå drømmer Gjevik om å kjøpe seg Porsche, og kjøre når han har tid.

– Jeg leter på finn.no igjen da etter et nytt leketøy. Denne gangen blir det bare for å ha det artig og kjøre når jeg har anledning, forklarer han.

BAKGRUNN FRA MOTORSPORT
Det er kanskje feil å skrive at Gjevik var helt fersk som motorsportutøver. Han hadde riktignok en karriere både i motocross og i gokart i sine yngre dager. Fra 1984 og frem til 1992 var han aktiv i gokartmiljøet. 18 år gammel la han opp gokartkarrieren, men 11 år senere kom lysten tilbake. Nesten 30 år gammel meldte han seg på NM på Rudskogen, og ble nummer tre. Han vant også løpet i Bergen noen dager senere, og han vant Norges Cupen totalt i 2003-sesongen, men det ble med den ene sesongen.

– Det var utrolig gøy å kjøre gokart, og jeg har alltid hatt lysten til å konkurrere. Riktignok ble det med det ene året i gokart også. Det koster mye penger og tar mye tid, forklarte han.

Fra 2003 og frem til Citroën DS3en ble kjøpt inn i 2015 hadde ikke Gjevik vært aktiv i bilsporten, og han hadde aldri kjørt baneracing. Men trønderen kommer nok til å bli husket som den som kom, vant og forsvant.