Møte med autovernet
Det var Kenneth Østvold som startet løpet, og på dette tidspunktet hadde det begynt å regne slik at alle startet på regndekk. Etter hvert begynte det imidlertid å tørke opp, og Østvold gikk inn i pit for å bytte med Håkon Schjærin. Schjærin gikk da ut på mønsterløse slicksdekk, men i det han skulle passere en bergingsbil ute på banen måtte han utenfor idealsporet hvor det fortsatt var vått. Schjærin mistet festet og et sammenstøt med autovernet var ikke til å unngå.
Uhell er en del av racingen, men det viktigste er at Håkon ikke ble skadet. Når man kjemper i toppen er slike uhell vanskelig å unngå. Teamet fokuserer heller på denne fantastiske sesongen med en seier, en andreplass og to tredjeplasser, sier teamansvarlig Marius Misfjord fra Møller Bil.
Årets sesong er Møller Bil Motorsports tiende til i VLN og den første i TCR-klassen. Når nå sesongen er over har dette gått langt bedre enn teamet hadde forventet.
– Dette har i utgangspunktet vært et læreår for Møller-teamet, ettersom dette er første med den nye Audi RS 3 LMS. De er også fornøyd med at bilen har gått tilnærmet problemfritt i hele år. Bilen er litt tyngre enn konkurrentene fordi den er utstyrt med en DSG-girkasse, i motsetning til mange andre som kjører med rene sekvensielle racing girkasser, som er både lettere og raskere. Dette utgjør noen sekunder per runde, men DSG-girkassen er mer driftssikker og ikke minst rimeligere.
I TCR-klassen er det Balance of Performance (BOP) som skal sørge for at alle bilene er så like som mulig, og det forventes at BOP’en vil ta hensyn til de som kjører med DSG-girkasser i fremtiden.
—
Foto: Pål Henning Berg