Om DS Virgin Racing:

DS Virgin Racing Formula E-teamet er en av grunnleggerne i Formula E Championship FIA – verdens første hel-elektriske single-seters racing-serie. Ledet av Alex Tai og med støtte fra Virgins Sir Richard Branson, jobber teamet i samarbeid med den franske luksusbilprodusenten DS Automobiles.

Teamets kommersielle hovedkvarter er i London, mens testsenter/bane sentrert på det nye toppmoderne anlegget i Silverstone, begge overlappende med DS Automobiles senter i Satory, Frankrike.

Når de nå går inn i sin fjerde sesong, er laget fortsatt en av de mest vellykkede i systemet. Fra debut sesongen 2014/2015 med 467 poeng, fem seier, 13 podier, seks poler, fem raskeste runder og ni FanBoosts fra 33 rase starter. Det er også en av kun tre lag som har registrert seire i hver Formel E sesong til dags dato.

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=r2XhaQzB6CE[/embedyt]

Om DS AUTOMOBILES

Et fransk merke som ble grunnlagt i Paris 1. juni 2014. Ambisjonen er å legemliggjøre den franske kunnskapen om luksus i sine biler. DS Automobiles henspeiler på Citroen DS som kom i 1955, men leverer i dag luksusbiler i tillegg til Formel E-bilen som gjør det svært så godt verden rundt.

 

Om FIA Formel E-mesterskapet:

FIA Formel E-mesterskapet er verdens første fullt elektriske en-seters racing-serie som konkurrerer på gatene i noen av de mest ikoniske byene – inkludert Hong Kong, Marrakesh, Paris, Berlin, New York og Montreal. Mesterskapet representerer en visjon for fremtiden for bilindustrien, som fungerer som en plattform for å vise frem de nyeste innovasjonene innen elektrisk kjøretøyteknologi og alternative energiløsninger. Fremtidige sesonger vil se at forskriftene åpnes ytterligere slik at produsentene kan fokusere på utvikling av motor- og batterikomponenter, som igjen vil filtrere ned til dagens moderne elektriske kjøretøyer.

Siste løp var nr 1 & 2 i Hong Kong, Kina, 2. & 3. Desember 2017
Neste løp er nr. 03 Marrakesh, Marokko, 13. januar 2018. Løp nr. 04 Santiago, Chile er 3. februar

Bilene

Alle lag kjører med like chassis fra utvikleren Dallara, Spark-Renault SRT_01E. Karosseriet gir lavere marktrykk enn en Formel 1-bil for å øke rekkevidden og høyde over bakke er forholdsvis høy, 7,5 cm, for at bilene skal klare de ujevne banene i byene. Antiskrenssystem er forbudt.
Elmotoren er utviklet og bygget av McLaren og er stort sett lik den som er i McLaren P1. Maksimalt hk er 272, men under løp tillates kun 204 hk (245 med fanboost). Lyden fra motoren er kun på 80 desibel, sammenlignet med 130 desibel fra Formel 1-bilene. Akselerasjon på 0-100 km/t går unna på 3 sekunder og toppfarten er på 225 km/t.

Batteriene i Formel E-bilene produseres av Williams F1-stall. Kravene fra det internasjonale Bilsportforbundet (FIA) var at Lithium-batteriene skulle få plass i Spark-Renault. Chassiset og veie maksimum 200 kg og levere maksimum 200 kW og ha en anvendbar kapasitet på maksimum 28 kW. Dette rekker til 20-30 minutters kjøring. Batteriene er innkapslet i en brannsikker og veskekjølt kasse som er en del av den bærende konstruksjonen.

Samtlige dekk som brukes i Formel E produseres av den franske produsenten Michelin. Eneste dekktype som er tillatt er allværsdekk som kan brukes både på tørt og vått underlag. Dekket har mønster, til forskjell fra Formel 1 som har umønstrede dekk. Felgene er større enn i de fleste racingserier, på hele 18 tommer, for å rulle lettere. Dekkvarmere er ikke tillatt.

 

SISTE:

Sam Bird sikrer seieren i sesongstarten i Hong Kong
– DS Virgin Racing-føreren måtte slite for seieren på Hong Kong E-Prix –
Den britiske raceren, som kjempet om hans og lagets sjette seier, slet seg frem til ledelse etter at et pitstopp-problem så ut til å ha kostet ham seieren. Drama startet fra første runde på den 1.86km lange Harbourfront-banen, med en flerbilhendelse blandt de bakerste bilene, noe som førte til mesterskapets første røde flagg. Ved sikkerhetsbilens omstart, fortsatte Bird – startende P2. Halvveis i løpet gjorde Bird sitt avgjørende trekk, og gikk på utsiden før han klemte til på innsiden ved den 6. hårnålsvingen og i mål som vinner.

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=dC0ZkvzxOFs[/embedyt]
2017/2018 FIA Formula E Championship – Hong Kong E-Prix – runde 1:

1. Sam Bird, DS Virgin Racing, 43 laps
2. Jean Eric Vergne, Techeetah, +11.575
3. Nick Heidfeld, Mahindra Racing, +12.465
4. Nelson Piquet Jr, Panasonic Jaguar Racing, +15.324
5. Daniel Abt, Audi Sport Abt Scheffler, +17.205
6. Antonio Felix Da Costa, Andretti, +18.083
7. Edoardo Mortara, Venturi, +19.797
8. Alex Lynn, DS Virgin Racing, +20.904
9. Nico Prost, Renault e.dams, +24.785
10. Luca Filippi, NIO Formula E, +25.500

 

Fører, resultat samlet – etter runde 1:

1. Sam Bird, 25pts
2. Jean Eric-Vergne, 21pts (P)
3. Nick Heidfeld, 15pts
4. Nelson Piquet Jnr, 12pts
5. Daniel Abt, 11pts (FL) 6. Antonio Felix da Costa, 8pts
7. Edoardo Mortara, 6pts
8. Alex Lynn, 4pts
9. Nico Prost, 2pts
10. Luca Filippi, 1pt

 

Team, resultat samlet – etter runde 1:

1. DS Virgin Racing, 29pts
2. Techeetah, 21pts
3. Mahindra Racing, 15pts
4. Panasonic Jaguar Racing, 12pts
5. Audi Sport Abt Scheffler, 11pts
6. Andretti Formula E, 8pts
7. Venturi, 6pts
8. Renault e.dams, 2pts
9. NIO Formula E, 1pt
10. Dragon, 0pts