Lottobygda Verdal gleder seg til den 18. august. Da triller et sted mellom 110 og 150 biler frem til startstreken for å kjempe om den gjeve tittelen som landsfinalevinner i bilcross.
– Det er mye som skjer hos oss i år, og allerede 5. mai arrangeres det første kvalifiseringsløpet på Verdal Motorsenter, sier Hans Erik Mortensen, som sammen med en håndfull andre har tatt på seg lederansvaret for å arrangere landsfinalen.
Men de er langt fra alene.
– Vi har satt ned 10-12 undergrupper innenfor for eksempel sikkerhet, bane, kiosksalg, marked, teknisk og vakter. Totalt vil rundt 200 frivillige være i sving under arrangementet, sier han.
Nytt anlegg
Våren 2016 sto Verdal Motorsenter ferdig. Tidligere måtte bilcrossførerne reise en times tid sørover til Lånkebanen for å konkurrere, men i dag kan den driftige klubben selv arrangere omtrent alle grener for både tohjulinger og firehjulinger på snø, grus og på asfalt. Bilcross, rallycross, street legal, short car, motocross, ATV, snøscooter, drag og gatebil er bare noen av grenene som nå har fått sin storstue.
Alle som har jobbet med idrett vet at anlegg genererer aktivitet.
– Vi ser at interessen for drifting er stor og økende, og noen medlemmer har valgt å flytte gren fra bilcross til drifting. Vi holder nå på med å utvide anlegget. Blant annet skal en ny asfaltsløyfe på plass. Dermed kan vi arrangere egne asfaltløp. I tillegg arbeider vi med å få etablert en gokartbane, men det vil nok ta noe tid før vi får tillatelse til å starte byggingen, sier han.
Driller mannskap
For arrangørene i NMK Verdal/Levanger blir landsfinalen 18. august en merkedag.
– Vi venter minst 110 biler, men kan ta i mot opp til 150 startende, Vi vet av erfaring at mange i Sør-Norge synes det er langt å kjøre nordover., men det er ingen amerikareise. Banen ligger kun halvannen time nord for Trondheim, sier Mortensen.
I og med at løpet foregår over en dag, må det meste klaffe hvis ikke arrangementet skal bli ferdig til banketten.
– Vi kjører seks biler i hvert heat, og alle skal gjennom tre omganger før finalekjøringen starter. For oss blir det viktig at alt går på skinner, og at mannskapet er drillet på å få unna biler fra banen så fort som mulig når det oppstår uhell. Vi har i det hele tatt stort fokus på sikkerhet, og mannskapene skal gjennomgå grundig opplæring hvis det oppstår brann , sier han.
300 boenheter
De mellom 110 og 150 førerne som skal delta får anledning til å overnatte inne i depotet, men mange andre velger å bruke en helg for å se heftig bilcrosskjøring.
– For dem har vi anlagt en camping 600 meter fra baneanlegget. Totalt har vi plass til rundt 300 boenheter på området. De som bor der får tilgang til kiosk og sanitæranlegg, sier Mortensen.
Håper på 2000 tilskuere
Thomas Hårberg er trolig den lokale føreren som har de største vinnersjansene når landsfinalen settes i gang, og på tribunen regner arrangørene med at det blir folksomt. Både lokale som vil heie frem sine favoritter, og ikke minst tilreisende som følger en kompis eller et familiemedlem på sin ferd mot å komme til en finale i landsfinalen.
– Vi håper på et par tusen tilskuere, og for oss blir det viktig å få menigmannen i gata til å komme. Det vil det bli jobbet hardt med utover sommeren, sier han.
Historisk bankett
Etter finalene blir det arrangert en bankett i historiske omgivelser.
– Vi setter opp busser til de som skal på banketten, som blir avholdt på hotellet på Stiklestad. Vi har plass til 500 på banketten, selv om jeg tviler på at så mange ønsker å delta, sier Mortensen.