Sekretær i den nye klubben, Laila Tyskeberget, forteller likevel at de ikke startet helt på scratch. Ildsjelene i klubben har vært aktive med arrangementer på Vålerbanen i over 20 år, og var lenge en KNA-klubb med navnet KNA Vålerbanen. Ettersom Vålerbanen er et NAF-anlegg, fant de etter hvert ut at det var litt unaturlig at de som drev der skulle være fra en helt annen klubb. Derfor valgte de å starte opp en ny NAF-klubb i stedet. Tyskeberget forteller at det slett ikke var noen enkel oppgave.
– Det var en større prosess, men nå har vi i alle fall over 160 medlemmer, sier hun fornøyd. Medlemsvervingen gikk lettere ettersom de kunne friste med en del NAFfordeler. Tyskeberget forteller at NAFs trafikksenter på Vålerbanen ligger midt mellom to store NAF-avdelinger, NAF Sør-Østerdalen og NAF Solør, Vinger og Odal. Det var disse to NAF-avdelingene som gikk sammen om å starte den nye avdelingen på Vålerbanen. – De har styreleder og nestleder, mens vi er en arbeidsgruppe som tar oss av de store arrangementene, forklarer hun.
AKTIV OG ALLSIDIG KLUBB
Som motorsportklubb er de både aktive og allsidige. Klubben driver i hovedsak med racing og drifting, men de har også mange medlemmer som driver innenfor andre grener, som rallycross, bilcross, shortcar og gokart. Det hender også de steller istand arrangementer andre steder – blant annet på Rudskogen. Det er ildsjelene i Vålerbanen som står bak den bilsportslige delen av Gatebil-festivalene på Rudskogen og andre Gatebil-arrangementer. I september er det igjen klart for Gatebil-festival på Rudskogen. Klubben samarbeider med mange andre bilklubber og arrangementer, og lager også til motordager med oppvisning og underholdning på parkeringsplasser og lignende. Når de har oppvisning forsøker de å vise fram alle motorsportgrenene for å skape entusiasme for motorsporten. – På den måten tar vi vare på alle, sier hun.Rundt sankthans i år arrangerte de eksempelvis motorshow på Kirkenær. Det var et oppvisningsshow med både Rallycrossbiler, Driftingbiler, Crosskart, Gokart og Shortcar. Klubben arrangerer ”Test & Tune” på Vålerbanen, så ofte det er ledig banekapasitet. Det er for både drifting, bilcross, shortcar og racing, og har vist seg å være populært. Mange stiller på trening hver gang.
MANGE ARRANGEMENTER
Rekrutteringen i klubben sier Tyskeberget seg fornøyd med. Klubben fyller ett år i september, og har allerede over 160 medlemmer. Det synes hun forteller det meste. Mange av medlemmene deres ble med over fra den gamle klubben. Samtidig presiserer hun at målet ikke først og fremst er å få flest mulig medlemmer, men å gjøre det så bra som mulig for de medlemmene man har. Klubben er ikke redd for å påta seg arrangementer. I år skal de ha tre dobbelthelger med racing. Den siste helgen i juni arrangerte klubben NM-runde i racing, og gjennomfører også finalerunden i september samt Corsa Italiana den siste helgen i september. NM i drifting har de også hatt. – Vi har ikke hatt noe mindre enn tidligere år, legger hun til.
FLERE TALENTER
Klubben har flere gode utøvere som har markert seg veldig bra. En av dem er driftekongen Fredric Aasbø som har kjørt internasjonalt i flere år og har mange internasjonale meritter bak seg. I racing nevner hun Oskar Sandberg som har kjørt nasjonal racing i mange år med topp resultater. I 2014 tok han steget og begynte å kjøre i utlandet hvor han allerede har gjort seg bemerket. Teodor Olsen er også en av klubbens fremste utøvere. Han ble norgesmester i racing i fjor. Sammen med søsteren sin, Thea, som tok fjerdeplassen i NM i sin klasse, fikk han mye oppmerksomhet under fjorårets sesong. En annen dyktig utøver i klubben er Jørn Martin Ålerud som kjører i Seven racing. Han har flere store prestasjoner bak seg, og ble blant annet norgesmester i 2013. En av klubbens lovende driftere er junioren Odd Helge Helstad som ble norgesmester for juniorer i fjor. I år har han kjørt veldig bra i pro-klassen.
Klubben har også lovende utøvere i andre grener. I crosskart har Marius Vardeberg gjort seg bemerket seg i mange år, og på rallycrossfronten kjemper Herbjørn Haug helt i toppen. Aleksander Schjerpen, Vålerbanens egen sønn, satser nå stort med racing I England. Økonomien i klubben er konsentrert rundt løpene og arrangementene. Klubben har ingen store investeringer eller noen egen bane som skal driftes. – Vi er bare opptatt av at løpene skal bære seg, sier hun og er glad de slipper alt peset rundt økonomien. Tyskeberget ser fordelen med ikke å eie noen bane selv som de må ta ansvar for.