På Aspelund like utenfor Finnsnes ligger det etterlengtede anlegget, som både rommer motocross, rallycross, scootercross, bilcross og en bane for radiostyrte biler. Nyanlegget ble åpent i fjor høst da NMK Mesterskap Nord gikk av stabelen i september.
– Ti minutter før første trening på nyanlegget, ble den siste skruen skrudd inn, smiler Kent-Alan Stenslette.
Arbeidet med anlegget startet imidlertid for lenge siden.
– Vi kjørte tidligere på dispensasjon. Anlegget kun hadde asfaltdekke ettersom banen blir brukt til glattkjøring. Det ble litt lite action under løpene, og det var ikke så populært blant førerne. Vi begynte i 2005/2006 arbeidet med å lage planer for å en ny kombinert bilcross- og rallycrossbane, sier han.
2000 TIMER DUGNAD
Papir- og reguleringsarbeidet tok tid, og hundrevis av timer gikk med før det første spadestikket ble satt i jorden i 2015. Etterpå gikk det fort.
– Vi la ned 2000 timer med dugnadsarbeid. 350 timer gikk med i gravmaskinsarbeid, vi ryddet skog og planerte og kjørte på 4500 kubikkmeter med stein. I tillegg la vi på 2500 tonn med banedekke, forteller Stenslette, som er svært fornøyd med dugnadsinnsatsen som ble lagt ned.
– Mange jobbet doble skift, og vi måtte sette på plass autovern, sikring på startflaten, oppmerking av bane, ordne støyskjermingsvegg og mye mer. Mot slutten ble det vannvittig hektisk.
BUDSJETTET SPRAKK
Da planene ble budsjettert for mange år siden, viste kalkylene ca. 2,1 millioner kroner for arbeidet. Av dette skulle en god slump penger bli tilført gjennom spille middelordningen.
– Vi havnet på rundt tre millioner kroner, og vi måtte bruke en god del egenkapital i tillegg til all dugnadsinnsats, sier Stenslette. I dag tenker de færreste på hva anlegget kostet av penger og energi.
– Anlegget betyr alt for oss. Vi ser allerede nå en oppblomstring i rekrutteringen, og stadig flere viser interesse for motorsport i området. Selv om bilcross/rallycrossbanen er på plass, hviler ikke de 40 medlemmene i NMK Midt-Troms på laurbærene.
– Vi har i dag en liten motocrossbane, men den skal vi allerede til våren utvide. Etter planen blir den dobbelt så stor som i dag, og målet er å være ferdig til fellesferien, forteller Stenslette, som også er varamedlem i NMKs hovedstyre.
CAMPINGFASILITETER
Avstandene er store i Nord-Norge, og for at de tilreisende skal få muligheten til å ha det så bekvemt som mulig er det opparbeidet et asfaltert område for camping.
– I år er planen å gjennomføre to bilcrossløp kombinert med rallycross to helger etter hverandre før ferien. Dermed kan del tagerne sette igjen bil, utstyr og campingvogner eller buss til helgen etter. Vi ordner med TV-overvåkning og vaktselskap for ivareta sikkerheten, og tilbyr transport til hurtigbåten, sier Stenslette. For arrangørene blir det også enklere.
– Vanligvis har vi arrangert ett løp på våren og ett på høsten. Ved å lage to løp etter hverandre gjør vi oss ferdig med bilcrossløpene, men samtidig er det utradisjonelt. Vi ønsker imidlertid å tenke nytt, sier han. På den nye MX-banen blir det ikke kjørt løp i år.
– Vi mangler utstyr til å arrangere konkurranser, men vi skal kjøre kurs og drive med treningskjøring, sier Stenslette.