Etter oppstarten på Hakavik i 1981 ble bilcross raskt en stor bilsportsgren i Norge, og etter at Arne Langlie-Andersen kom med forslaget ble den første av NMKs Landsfinaler i bilcross ble kjørt på Lyngåsbanen i 1986 med Ole Krogstad fra NMK Trøgstad som vinner. Landsfinalene har altså 30-års jubileum i år, men er arrangert 31 ganger. – Det var egentlig et forslag som svært få hadde noen tro på, inklusive undertegnede, sier Per Madsen. Han var NMK-president i perioden 1988-1997.
– Arne var imidlertid overbevisende i sin argumentasjon om at bilcrossen trengte et statusløp, både ut fra tanken om rekruttering og utvikling av talenter i det som er bilsportens breddegren nummer én. Norges Bilsportforbund likte dårlig tanken om et slags nasjonalt mesterskap for bilcrossen, og jeg og flere andre hadde som sagt ikke veldig tro på at dette ville bli en suksess innledningsvis. Jeg valgte likevel å støtte Arnes forslag, og er veldig glad for det i dag, sier Madsen.
TRE LANDSFINALER
Arne Langlie-Andersen, som døde for et par år siden etter et langt liv i motorsportens tjeneste, kunne neppe forutsett hvilken enorm suksess NMKs Landsfinale etter hvert utviklet seg til å bli. Heller ikke at det i dag er tre landsfinaler; i tillegg til den opprinnelige landsfinalen for seniorer, eksisterer nå også Landsfinale Junior (fra 2007), samt det siste tilskuddet Landsfinale Damer (fra 2011). Landsfinalene genererer enorm aktivitet i NMK-systemet. I 2016 ble det kjørt rett i underkant av 40 kvalifiseringsløp for senior og junior, fra Konsmo og Egersund i sør til Bardu i nord.
Landsfinalene og kvalifiseringsløpene er på mange måter blitt ryggraden i klubbenes aktivitetskalender, og i mange tilfeller også klubbenes økonomi. – Dette så vi heller ikke komme i 1986. At landsfinalene skulle generere så mye positiv økonomi som de gjør i dag. Å bli tildelt en landsfinale henger skyhøyt, både på grunn av status og økonomi. At klubbene kan tjene store penger på å arrangere en landsfinale er imidlertid bare positivt slik jeg ser det. Overskudd fra landsfinalearrangementene pløyes tilbake til sporten i form av oppgraderte baneanlegg og klubbhus, samt en rekke aktiviteter som kommer rekruttering og talentutvikling til gode, sier Madsen.
PRESTISJEFYLT
En annen effekt av landsfinalene er klubbenes mulighet til å utvikle seg som arrangører. Både når det gjelder å planlegge et stort statusarrangement, allerede fra prosessen med å utforme en søknad, og helt fram til gjennomføring av løpet. En landsfinale med tilhørende bankett er et stort og prestisjefylt arrangement, og mange klubber har rekruttert sine beste funksjonærer gjennom arbeidet med å gjøre den tildelte landsfinalen til det beste billøpet i klubbens historie.
Sportslig har løpene også blitt en suksess. Den såkalte «adelskalenderen» inneholder mange sterke navn i norsk bilsport. Adelskalenderen for senior toppes av Ola Hustad fra NMK Molde, som er den eneste som har vunnet NMKs Landsfinale tre ganger, senest i 2014. At det er vanskelig å vinne en landsfinale understrekes av at kun to førere har tatt to seire. Even Frøshaug fra NMK Trøgstad vant i 2001 og 2009, mens Einar Stadshaug fra Hamar er den eneste som har vunnet to år på rad, 2005 og 2006. Stadshaugs prestasjon kan også sies å ha vært svært spesiell, da han vant begge sine seire med VW Golf, altså en framhjulsdreven bil. Henning Solberg vant for øvrig landsfinalen på Lyngåsbanen i 1991, før han gikk over til å satse på rallycross og senere rally, en karriere som har tatt ham helt til internasjonalt toppnivå i begge disse grenene.
PLANTESKOLE
Landsfinale Junior fungerer noe annerledes ved at løpet har utviklet seg til å bli en slags planteskole for utvikling av norske bilsporttalenter med ambisjoner om å gjøre det bra på enda høyere nivå i bilsporten enn bilcross. Selv om det bare har blitt arrangert ti landsfinaler for juniorene, inneholder adelskalenderen allerede en rekke navn som er i ferd med å markere seg på høyt nasjonalt nivå i andre grener. Fredrik Ågedal fra NMK Konsmo er den eneste som har klart å vinne Landsfinale Junior to ganger (2013 og 2014) og han er allerede godt i gang med en suksessrik karriere i bakkeløp og rallycross.
Likeledes Thomas Hårberg fra NMK Verdal/Levanger, Henrik Paulsen fra Gjøvik, Simon Wågø Syversen fra NMK Hamar (vinner i Bergen i 2010), Marius Bermingrud fra Eiker (vinner i Vikedal 2015) og Jonas Dalseth Jacobsen fra NMK Hålogaland (nr. 2 i 2009). Kanskje den største prestasjonen av dem alle ble levert av Malin Gjerstad fra NMK Aremark, som i 2009 gikk helt til topps i løpet som ble kjørt på Hønefoss. Malin vant for øvrig også damelandsfinalen i 2013 og 2016, men at hun klarte å slå alle gutta i 2009 er sannsynligvis den prestasjonen Aremarkjenta setter aller høyest.