KTM 790 Duke kan fort bli en seriøs ”Rølpesykkel” med stor innebygget morrofaktor. Motto: Ready to Race! Sykkelen er litt større og mer moderne. Motoren er en paralelltwin på 799 kubikk, utstyrt med doble overliggende og ikke minst kjededrevede kammer, typebetegnelsen er LC8c. Kjedet er utstyrt med hydraulisk strammer. 8 ventiler og to plugger, ikke noe spesielt her egentlig.
105 hk med 86 newtonmetere ved 8000 omdreininger er standard på denne motoren som er utstyrt med to balanseaksler for å redusere vibrasjoner. Den ene på toppen mellom kamakslene og den andre foran veivakselen.
Rammen er en kombinasjon av stål og aluminium, hvor bakrammen er i aluminium for å holde svingbar masse/vekt på ett minimum. Innimellom her finner man også luftboksen.
KTM 790 Duke har en avansert TFT-skjerm som instrument/infosenter. Her har man tilgang til alle fire kjørenivåer; Sport, Street, Rain og Track. Sport, Street, Rain har ferdige justerte nivåer på gassrespons og traction controll, mens Track lar deg selv justere de elektroniske innstillingene.
Du vil også finne en Supermotard-modus som tillater deg å låse bakhjulet selv om ABS er aktiv. At girkassen også har en dobbeltvirkende Quickshift som standard kan være spennende, spesielt på trackday på Vålerbanen eller en av våre andre norske racingbaner.
KTM 790 Duke
Motor 2-cylinder, 4-stroke, DOHC Parallel twin
Volum 799 cc
Motorkraft 77 kW (105 hk) @ 9,000 rpm – 86 Nm @ 8,000 rpm
6 gir
Kjølesystem: Veskekjølt med vann/olje varmeveksler
Hjul front/ bak støpte aluminum felger 3.50 x 17″, 5.50 x 17″
Dekk Hjul front/ bak 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17
Bakkeklaring186 mm
Setehøyde 825 mm
Tank ca. 14 liter
Tørrvekt 169 kg