Offshore-Racing
I Offshore-Racing er banene på ca 40 nautiske mil eller mer, og har både smult vann og elementer av røff sjø. Båten betjenes av to personer. Disse to deler på styring-trim-gass motorovervåking, og kursvalg, altså navigasjon.
Rundbane
Rundbaneløp kjøres på indre havner eller på innlandsvann, hvor banen er avgrenset med to til seks svinger. Banestørelsen er på mellom 1200 og 1800 meter, og det kjøres etter antall runder eller minutter. Denne klassen er delt inn i motorstyrke og skroget på båten. Det brukes båter med V-bunn og katamaraner. Alle klasser har begrensing på trimming.
Vannjet
Til sist er det Racingvarianten ”Vannjet”. Her brukes to båttyper, Jetski og Runabout (norsk ”stå-jet” og ”sitte-jet”). Banene her består av røde og gule rundingsbøyer, og kjøretiden er på ett til to minutter pr runde. Hvert heat er på sju-åtte minutter for de yngste deltakerne, og tolv til 20 minutter for de eldste. Det kjøres tre heat for alle klasser, og sammenlagt poeng for alle tre. Hvis det starter flere enn 20 deltagere, må det kjøres kvalifiserings-heat.
Arendal har gjort det igjen
Det ble avholdt Nordic Offshore Championship i Arendal 2 til 4-juni 2017. Arendal var i perioden mellom 1994 og 2011 vertskapsby for VM i Offshore, helt til det ble problemer med å finansiere racene.
Bjørn Rune Gjelsten og Kjell Inge Røkke, deltok på flere av de første VM Offshoremesterskapene. Mange arendalitter har siden savnet racet, og Championship-Racet var svært kjærkomment for den vakre, maritime byen ved havet. Race-koordinator, Nicolai Rylander sier at selv om båtene er mindre i størrelse enn de største Offshore-båtene, kjører flere av farkostene opp mot 180 km/t her. Båtklassene som deltok på Nordic Offshore Championship var: 3A-3B-3C-V60- og den splitter nye klassen 3X. Jan Trygve Braaten fra Tvedestrand er regjerende nordisk mester i båtsportklassen Offshore 3C. Han stakk av med seieren i første racet i sin klasse, etter å ha ledet fra start og helt til målstreken.
Ung-Norge og båtrace
Sommeren 2017, annonserte Ung-Norge at flere barnevernsbarn/Ungdom, vil få prøve seg i racerbåt. Disse vil også få delta på båt-race i Oslofjorden i regi av Ung-Norge og Strømøy-Racing. Sistnevnte drives av Marit Strømøy, som faktisk er verdens eneste kvinnelige Formel-1 fører av båt. Hun ble verdensmester i Dubai i 2015.
Ung-Norge har anskaffet seg en racerbåt i klassen GT-15. Denne båten har V-bunn og 15 hesters motor. Føreren skal være mellom 13 og 17 år, og det vil kjøres på lukket bane. Ung-Norge vil stille med båt, kjøredress, hjelm, redningsvest, følgebåt og trener. Organisasjonen, har sammen med Redningsselskapet og Strømøy-Racing fått laget sin egen GT-15 båt med to seter. Ungdommene som får sjansen til å være med på moroa, skal få full opplæring av junior-førerne og lære ”The-Basics” før de selv skal ut på vannet i ”eget” fartøy.
Etter endt opplæring på land, i trygge omgivelser, er ideen at de skal trene sammen med de andre juniorene en dag i uka, og videre delta i løp for denne klassen. Disse løpene vil gå av stabelen i følgende byer: Drammen, Tønsberg, Sandefjord og eventuelt i Porsgrunn. Tanken er at ungdommene kan bytte på å være fører av båten, og deretter delta i hvert sitt løp. Ung-Norge vil selvsagt ta seg av transporten av de unge håpefulle racingbåt-førerne og deres båter.