Dynisma Ltd.® leverte sin høytytende DMG-1-simulator til PREMA Racing, et team som har vunnet flere mesterskap og konkurrerer i Formel 2, Formel 3, Formel 4, INDYCAR og F1 Academy.
Den F1-baserte DMG-teknologien (Dynisma Motion Generator) med lav latens og høy båndbredde gir en opplevelse så virkelighetsnær som mulig, og hjelper utviklingen gjennom hele sesongen.
Mediebilder i høy oppløsning: https://bit.ly/Dynisma_PREMA_
Video: https://youtu.be/GLgotziRTqE
For mer informasjon, besøk: www.dynisma.com

Bristol, Storbritannia, 25. juni 2025
I mai 2024 leverte Dynisma Ltd.® sin verdensledende simulatorteknologi til PREMA Racing for å legge til rette for nye nivåer av fører- og bilutvikling, i tillegg til løpsforberedelser.
PREMA Racing, som er basert i Veneto i Italia, er anerkjent som et av de beste motorsportteamene i Europa. Teamet konkurrerer i flere eliteserier, inkludert Formel 2, Formel 3, Formel 4, NTT INDYCAR-serien og det nylig lanserte F1 Academy. Simulatorens ultrarealistiske natur har gitt teamet muligheten til å gi førerne ekstra setetid i spesifikke løpsscenarier – for eksempel slik at de kan øve på forhold som en virtuell sikkerhetsbil. Den har også støttet ingeniørteamet i å akselerere bilutviklingen og optimalisere oppsettet før løpshelgene.

René Rosin, teamsjef i PREMA Racing, sa: «Vi valgte Dynisma på grunn av teknologiens fortreffelighet, ytelse og realisme. I Dynisma fant vi de rette partnerne å jobbe med i simulatorverdenen, noe som gjør det mulig for oss å være så nærme virkeligheten vi ville funnet på banen som mulig.
«For førere som Kimi og Ollie i fjor, og Gabriele og Sebastián i år, er noen baner ukjente, men med nøyaktigheten til denne simulatoren kommer du til banen for fri trening og vet allerede hva du vil teste og implementere for å maksimere ytelsen.»

Denne maksimeringen av tid har vært avgjørende for førerne.
Sebastián Montoya, F2-fører for PREMA Racing, sa: «Simuleringen er veldig, veldig viktig, siden du ikke får mye løping i fri trening og må komme rett til kvalifiseringen på tempo. Den gir deg nøyaktig og nesten umiddelbar tilbakemelding på hver bevegelse, for eksempel en glidning eller følelsen av at bilen rykker. Som fører er dette viktig, siden du bare har et brøkdelssekund på deg til å ta en avgjørelse og en korreksjon, og det er akkurat det denne teknologien gjenskaper.»
«Jeg har brukt mange simuleringer tidligere, spesielt for å forberede deg til løp, men aldri en så avansert som denne. Bevegelsessignalene er ganske imponerende, spesielt hvor raskt det er. Som fører er jeg veldig avhengig av følelsen min. Når du kjører inn i en sving med lav hastighet, føler du virkelig en forskjell. Når jeg treffer fortauskanten, vet jeg hva jeg kan forvente, så når det skjer som fører, lar det meg reagere samtidig som jeg handler på instinktene mine. Du venter ikke på at noe skal skje, du bare kjører. Det hjelper enormt.»

Gabriele Mini, F2-fører i PREMA Racing, fortsatte: «Simulatorarbeidet utgjør i bunn og grunn 70 % eller mer av jobben for å hjelpe oss med å være klare til konkurranse med en gang fra de første rundene med fri trening. Vi kan se og føle alt – hvor mye energi som legges i dekkene, om oppvarmingen er god eller ikke, bremsepunktene, svingene … støyen og vibrasjonene du får inni er imponerende og hjelper virkelig forberedelsene våre.»

Vithusanth Yogarajah, leder for simulatorseksjonen i PREMA Racing: «I dag er fordelene med en simulator mye mer enn bare kjøresiden, ettersom vi har mindre og mindre tid på banen ettersom mesterskap legger så mye arbeid i å redusere kostnader og redusere sitt miljøavtrykk. Derfor bruker ingeniører dette utrolige verktøyet av forskjellige grunner – biloppsett, utvikling, energistyring, dekkstyring for å nevne noen.
«Simulatoren, kombinert med hardware-in-the-loop (HIL)-simulering, lar oss integrere den faktiske kjøretøyprogramvaren, for eksempel programvaren for rattkontroll. Dette betyr at programvaren samhandler i sanntid med de fysiske maskinvarekomponentene, slik at systemet kan oppføre seg nøyaktig som det ville gjort i en ekte bil. Ved å innlemme tilbakemeldinger fra ekte sjåfører og dataanalyse, gir HIL en svært nøyaktig, lukket testplattform. Dette forbedrer valideringen betydelig, akselererer utviklingssykluser og minimerer behovet for banetesting. Som et resultat kan vi fokusere på de mest kritiske aspektene som driver ytelsen på banen, uten å kaste bort tid på grunnleggende valideringsoppgaver.»

«Og det er ikke bare F2, vi bruker også simulatoren for LMP2 hvor vi har mye fokus på energihåndtering, noe som er superviktig, spesielt før løp som Le Mans. Vi har også begynt å bruke simulatoren for INDYCAR for å hjelpe oss med å forberede oss ettersom det er et nytt mesterskap for PREMA.»
Denne integrasjonen viste seg verdifull under teamets debut INDYCAR-kampanje, hvor simulatoren ble brukt mye for å støtte Robert Shwartzmans forberedelser til hans aller første ovale løp. Ved å forbedre bilbalansen og øve på viktige løpsscenarier, ga simulatoren en kritisk plattform for læring og tilpasning. Dette bidro til et milepælsresultat i mai 2025, da Shwartzman sikret pole position for den 109. Indianapolis 500, noe som gjorde ham til den første rookien på 42 år som gjorde det, og markerte en enestående prestasjon for både en debuterende fører og et førsteårsteam.
Ash Warne, grunnlegger og teknisk direktør i Dynisma, la til: «Hos Dynisma er vårt oppdrag å bygge de mest responsive og høykvalitetssimulatorene i verden – verktøy som leverer realismen som sjåfører trenger og korrelasjonsingeniører i den virkelige verden stoler på. Vi er stolte av å støtte PREMA Racing med vår DMG-1-bevegelsesplattform, og det er fantastisk å se hvordan de bruker den i Formel 2 og INDYCAR for å forberede sjåfører, forbedre oppsett og akselerere utviklingsarbeidsflyter. Resultatene deres vitner om verdien av å integrere simulering i verdensklasse i alle trinn av ytelsessyklusen.»
Dynisma Motion Generators er tilgjengelige som nøkkelferdige simulatorløsninger, tilpasset eksakte krav for både motorsport- og bilapplikasjoner.
Dynisma er utviklet og bygget av et team av ingeniører i verdensklasse som er forpliktet til banebrytende løsninger innen bevegelsesgenerering, og leverer til ledende motorsportteam, så vel som bilprodusenter, over hele verden. Simulatorene deres er tilgjengelige som nøkkelferdige løsninger eller tilpasset eksakte krav, og gir kundene muligheten til å integrere alle typer chassis, i nåværende produksjon eller prototype, for både motorsport- og bilapplikasjoner.
-Slutt-
Om Dynisma
Dynisma er et britisk ingeniørselskap som spesialiserer seg på høytytende bevegelsessimulatorer for bil- og motorsportapplikasjoner. Den patenterte bevegelsesteknologien er designet for å levere høy båndbredde, lav latens og store utfluktsmuligheter, noe som støtter et høyt nivå av realisme og respons for både førere og ingeniører. Dynismas simulatorer er utviklet med utgangspunkt i Formel 1, og brukes av ledende team og produsenter over hele verden for å støtte kjøretøyutvikling, føreropplæring og løpsforberedelser.
Siden Dynisma ble grunnlagt i 2017 av Ashley Warne, en erfaren F1-simulatoringeniør som tidligere ledet simulatorutvikling for Ferrari og McLaren, har selskapet vokst til en global kraft. Selskapet opererer fra en toppmoderne produksjons- og teknologicampus i Bristol, Storbritannia, og har nå over 100 eksperter, hvorav mange har jobbet på de høyeste nivåene i Formel 1.
Teamet er dedikert til å levere kvalitet og hjelpe en global kundebase med å frigjøre det fulle potensialet til høytytende bevegelsessimulering. Med kunder som kjører i Formel 1, Formel 2, WEC, IMSA og Formel E, brukes Dynismas Driver-in-the-Loop-simulatorer på tvers av flere motorsportkategorier, og gir de høyeste nivåene av korrelasjon og ytelse for både løpsteam og produsenter.
For mer informasjon og for å registrere din interesse, besøk: www.dynisma.com
Mediebilder i høy oppløsning tilgjengelig https://bit.ly/Dynisma_PREMA_
Innhold levert av:
Jules Tipler
E: jules@influenceemobility.com
Sheryll Goddard
Markedssjef, Dynisma
E: Sheryll.Goddard@dynisma.com