NORSKE HÅP: Sebastian Aarvik, Marius Nakken og Molly Pettit (liggende) er tre av Norges største profiler i NTCC-DTC.

NORSKE HÅP: Sebastian Aarvik, Marius Nakken og Molly Pettit (liggende) er tre av Norges største profiler i NTCC-DTC.

Rune Næss og de andre ildsjelene i NTCC-sirkuset jobber langsiktig for å utvikle motorsportsgrenen til å bli en toppklasse både i Norge og Skandinavia.

– Vi trenger profiler, og det skal vi i løpet av kort tid bygge opp, sier Rune Næss.
Han er promotor for NTCC som samarbeider tett med danskene i DTC for å bygge opp motorsportsgrenen til å bli noe av det ypperste norske asfaltførere kan hevde seg i.
I dag arrangerer NTCC-DTC felles mesterskap med runder både i Norge og Danmark, og fortsatt er det slik at danskene er i førersetet.
– Danskene har 15 førere, vi har fire som kjører full sesong. Neste år er målet at vi skal stille med ti norske førere til start, sier Næss.
For å utvikle grenen har promotøren en plan.
– Vi må bli langt mer synlige i media, og førerne må slutte å sende bilder av bilen når de sender ut pressemeldinger. Skal vi bli synlige, må sjåførene frem. Det er alt for mye fokus på kjøring og bil, og for lite på førerne. For å skape interesse i media må vi bruke profiler.
Næss mener norsk bilsport har en jobb å gjøre.
– All norsk baneracing er basert på klubbracing. Grenene er bygget opp for å tilfredsstille førerne, og i mindre grad publikum og sponsorene. Mitt fokus er å bygge profilene. Vi jobber hardt for å få dette til, og har mange planer. På grunn av at ikke alt er spikret, kan jeg nå ikke gå ut med detaljer rundt hva vi ønsker å gjennomføre i NTCC.

VIL FREM: NTCC-promotor Rune Næss og DTC-promotor Peter Elgaard jobber hardt for å heve statusen til grenen.

VIL FREM: NTCC-promotor Rune Næss og DTC-promotor Peter Elgaard jobber hardt for å heve statusen til grenen.

Relativt billig
Å drive med bilsport er ofte en dyr affære. Årsbudsjett på flere millioner er ikke noen sjeldenhet i store klasser. NTCC-DTC har valgt å etablere en klasse som koster penger, men som bidrar til å holde budsjettet nede.
– Under runden på Århus i mai, hvor bybanen er trang og derfor bidrar til mange kollisjoner og uhell, var gjennomsnittskostnaden for å sette bilene i stand igjen kun fire tusen kroner. For uinnvidde kunne det se ut som skader til mange titusener. Vi har laget et opplegg med en egen bildelebutikk som er med på løpene, hvor førerne kan handle de delene de trenger til gunstige priser, sier Næss.
Selve bilen er bygd på en V8 Chevrolet 6,2 litersmotor. Doningen er rørrammebil med thunder car spesifikasjoner. Når det gjelder karosseri kan førerne velge mellom Ford Mustang, Dodge Challenger eller Chevrolet Camaro.
– Bilen koster rundt en halv million kroner, og det samme koster det å drifte bil og team i en sesong. Det er langt under hva andre sammenlignbare klasser må ut med, sier promotoren.

Tidligere Formel 1-fører stiller
Han mener DTC er et forbilde for norske førere. Danskene stiller meg kjente profiler som den tidligere Formel 1-føreren Jan Magnussen, Casper Elgaard og John Nielsen.
– Dette er topp internasjonale førere, og det er dit vi vil at norske førere skal komme, sier Næss.
Også på publikumssiden ligger Danmark foran Norge. I Århus møtte 30 000 for å se NTCC-DTC.
– Målet i Norge er å få 10 000 på tribunene. Allerede neste år håper jeg at vi er oppe på 5000, og da tror jeg også på livesendinger fra konkurransene.
I år stiller Norge med Marius Nakken, Molly Pettit, Sebastian Aarvik og Bjarne Nordal i NTCC-DTC, som alle skal kjøre full sesong. I tillegg forventes det at flere vil stille opp i enkeltløp. I fjor deltok totalt ni norske førere.
– Det jobbes med å få flere førere til start, og vi vet at to-tre GT-førere vil prøve seg, sier Næss.
I det siste løpet i Århus endte det med fjerdeplass til Nakken, mens Petitt ble nummer ni. I fjor figurerte nordmennene jevnlig på pallen, uten at de greide å klå de beste danskene bort fra den gjeveste pallplassen.

Terminliste
Gjenstående løp i NTCC-DTC
Djursland 16.-17- august – DTC
Jyllandsringen GP 30.-31. august – NTCC/DTC
Rudskogen 13.-14. september – NTCC/DTC
Jyllandsringen 27.-28. september – NTCC/DTC

FAVORITTER: Marius Nakken (fremst) foran Sebastian Aarvik er begge blant favorittene i NTCC/DTCC.

FAVORITTER: Marius Nakken (fremst) foran Sebastian Aarvik er begge blant favorittene i NTCC/DTCC.

Av Frank Skaufel
Fotos: B-Å Gustavsson/racefoto.se