De siste årene har elbiler tatt store markedsandeler her til lands. Det er naturligvis enkle forklaringer på det – det man får for pengene kan for mange være bedre enn bensinalternativet. Men også for oss som er glad i fart og spenning har elbilene noen store fordeler (og en hel haug minst like store ulemper). Det man nyter aller best av med elektrisk kraft er det momentane dreiemomentet. Uansett hvordan man vrir og vender på det vil en elmotor ha en flat effektkurve – noe som i praksis er umulig med en forbrenningsmotor. Man vil også få store fordeler når det kommer til innpakning. En elmotor er liten og lett, mens det som veier er batteriene. Disse kan til gjengjeld formes og plasseres mye friere enn en forbrenningsmotor. Batteriene er imidlertid også elektrisk racings største akilleshæl i dag. Et batteri med en fornuftig størrelse og dagens teknologi har rett og slett ikke nok kapasitet til å levere den effekten som trengs over
lang tid. Det er likevel en del som har stor tro på elbilenes fremtid i racing.
I juni gikk de to siste løpene i den første Formula E-sesongen av stabelen i London. Man kan ikke stikke under en stol at den første sesongen har hatt sine utfordringer. Gatebane-konseptet er lovende, men i London endte man blant annet opp med forbikjøringsforbud i én av svingene. Slik skal ikke racing være. Likevel har Formula E vist seg som en interessant publikumsserie med tett racing og gode førere. Nærheten til bysentra gjør også at flere, som kanskje ikke er blodfans i utgangspunktet, får øynene opp for motorsporten. Mange der ute spår elektrisk motorsport en stor fremtid. Blant disse er Virgin-eier Richard Branson. Han hadde som kjent et litt mislykket forsøk i Formel 1 for noen år siden og har nå valgt å satse på den elektriske serien.
– For ti-femten år siden tenkte folk at elbiler var noe bestemødre kjørte til butikken. Jeg tror Formula E kommer til å være større enn Formel 1 om fem år, sier Virgin-eieren til The Telegraph. Branson er blant de mest optimistiske med sine fem år, men det er likevel flere som mener elektrisk racing er noe man vil se mer av i fremtiden. Michael Andretti er én annen. Han er sønn av legenden Mario Andretti, og driver et av de andre teamene i Formula E. – Vi er nødt til å få tak i ungdommen nå. De som vil kjøpe en elbil som sin første bil, og da kan de følge elbil-racing senere. Jeg er redd for at racing forsvinner hvis vi ikke får den nye generasjonen hekta nå, sier han til Gear Patrol.
BMW SATSER PÅ EL
Det er imidlertid ikke bare Formula E som tilbyr elektrisk racing. De siste årene har hybridsystemer blitt normen i flere serier, og den elektriske delen av fremdriften har blitt stadig større. Både F1 og Le Mansprototypene kjører nå med batterikraft i tillegg til bensinmotorene, og det er ikke vanskelig å se for seg at denne fordelingen vil fortsette å dreie mot det elektriske i tiden fremover. Det skal imidlertid mer til for å friste de som har aller størst tro på den elektriske bilens fremtid. BMW er blant bilfabrikkene som satser tungt med sine såkalte i-modeller på veien. De utelukker å bruke en hybridserie som utviklingsplatform for sine biler. – Vi ser hybrid-bilene som et steg på veien mot helelektriske biler, og det er sistnevnte som er fremtiden for BMW, sier det tyske merkets motorsportsjef, Jens Marquardt, til Autosport. Han mener hybridformelen ikke gir BMW nok i forhold til hvor de vil med sine gatebiler, og at en satsing på Le Mans derfor ikke passer inn i deres kriterier per i dag. Heller ikke en Garage 56-løsning er noe som frister tyskerne, skal vi tro Marquardt. – Skal man gjøre noe for Garage 56 som man ikke kan bruke til noe annet? Det vil være vanskelig. Hvis BMW skal gjøre noe som dét, så er det snakk om en PR-greie, sier han til Autosport.
TRENGER UTVIKLING
Dersom BMW og Andretti får rett i sine spådommer om at elbiler virkelig er fremtiden, er det liten tvil om at batteriene også vil ha en stor plass i racingens fremtid. Som du har lest om tidligere i dette nummeret av Racing, er én av motorsportens viktigste oppgaver å utvikle ny teknologi. Dette vil være blant Formula E-s aller viktigste oppgaver i tiden som kommer – å få dagens batteri- og ladeteknologi til å fremstå gammeldags om noen få år. Utvikle løsninger som gjør livet lettere for folk flest. Da vil serien ha livets rett og kun da vil den om noen år kunne konkurrere med mer tradisjonelle serier.
For det er ikke til å komme fra at selv om den eneste elektriske racingserien har bydd på mye spennende racing i sin første sesong, er det langt unna det vi er vant til når det gjelder adrenalin og fartsfølelse. Det er få Formel 1-fans som kommer til å bytte ut V6-motorene med elmotorene med det første – 300 kilometer i timen gjennom Eau Rouge er nemlig noe spesielt som ikke kan erstattes så lett. Formula E er med sin nye teknologi, nye team og nye baner et eksperiment. Kanskje det fortsatt er for tidlig, men dersom de klarer å holde seg flytende i noen år er det liten tvil om at de har en plass fremtidens motorsportverden. Akkurat hvor stor den kommer til å bli og hvor lang tid det vil ta før serien er moden og “stueren” gjenstår å se. Men sannsynligvis er det snakk om mer enn fem år.