For mange høres det nok både dumdristig og lite gjennomtenkt ut. Med en sport ikke mange nordmenn kan leve av, valgte Torstein Eriksen å gå «all-in» med kontaktnettet han har både i det norske og internasjonale rallymiljøet.

På en annen side hadde han kanskje ikke noe annet valg. Han mistet jobben på lageret til klesprodusenten Bergans, og forholdet til samboeren tok slutt. Noe måtte Eriksen finne på.

KARTLESER OG GRAVEL CREW

– Jeg visste i tre år at jeg kom til å miste jobben, så jeg hadde god tid på å planlegge neste steg. Det var en god løsning med Bergans, og jeg fikk tre måneder sluttpakke. Og jeg var også sikret ut året med jobben jeg har for M Sport og Mads Østberg, sier Eriksen. 26-åringen er for mange først og fremst kjent som kartleseren til Frank Tore Larsen, barndomskompisen og nabo fra hjemstedet i Steinberg i Nedre Eiker. Sammen har de også representert NMK Modum og Sigdal i alle sine aktive år.

Jobbene Eriksen gjør for M Sport og Mads Østberg ute på VM-løpene er det som per i dag er mest inntekstbringende. Som «weather crew» for teamet og «gravel crew» for Østberg, kommer han tettere på WRCsirkuset en rallynordmenn flest. Han får i så måte oppfylt mye av rallydrømmen. I tillegg er han en slags «frilanskartleser» så lenge ikke det ikke kolliderer med prosjektet med Larsen som de har bygd opp sammen siden 2009.

– Jeg har mange kontakter, men samtidig nok å gjøre. Jeg trenger ikke ringe rundt og skaffe meg kartleseroppdrag. Det har vært noen tilbud, og det har skjedd mye rundt meg. Mange meldte seg også etter at jeg gikk ut og sa at jeg satser alt på motorsporten, sier han.

Over: Siden 2009 har Frank Tore Larsen og Torstein Eriksen oppfylt guttedrømmen ved å kjøre rallybil sammen. Syv år senere ligger de helt i norgestoppen i deres Ford Fiesta R5, og fortsetter med denne også i 2017. Her fra Sigdalsrally i januar 2016.

SER HELE VERDEN 2016

-sesongen har på mange måter endt godt for Eriksen, som fikk hverdagslivet snudd på hodet etter at han var ferdig i Bergans, samtidig som han ble singel og satt igjen hjemme alene. – Det har vært mye følelser i spill. Å gå fra fast jobb og samboer, å komme hjem klokken tre hver dag og ha en forutsigbar hverdag. Til nå å ikke ha fast jobb, reise verden rundt og bo alene. Det er brutalt.

– Men er det et drømmeliv å reise så mye?

– Klart, det å reise er slitsomt. Per dags dato er det mer kjedelig å ikke reise. Det er nesten så du blir avhengig, konstaterer Eriksen, som får sett deler av verden han aldri hadde fått sett ellers. Med turer til land som Argentina og Mexico, til Australia i sesongavslutningen. Det blir mange timer på flyet.

– Før jeg begynte med dette på heltid hadde jeg bare vært i Europa, sier han.

Årslønna er lavere uten fast jobb, men så er heller ikke utgiftene de samme da han nesten ikke er hjemme lenger. Eriksen anslår rundt 150 reisedøgn bare i år. Kartleseren er trygg på at han enn så lenge klarer å holde det gående med å jobbe verden rundt, og i tillegg lese for Frank Tore Larsen i NM og forhåpentligvis EM.

T.h.: Det er blitt mye champagnefeiring for Torstein Eriksen sammen med Frank Tore Larsen. I 2017 håper guttene å oppleve mer suksess sammen ute på skogen. Her fra Rally Sørland i 2014.

«KINESER’N»

Ett av årets mest spennende prosjekter for Eriksen, fikk en mislykket ende da Rally Kina i september ble avlyst på grunn av uvær. For kartleseren var nemlig blitt hyret inn på vegne av Adapta Motorsport og tsjekkeren Martin Prokop til et spennende stunt; den profilerte racingføreren Ma Qinghua skulle nemlig kjøre WRC-bil for første gang under VM-løpet på hjemmebane, og han trengte en kartleser.

– Det hadde vært helt rått. Det var bittert å ikke få kjørt Kina, men det er ikke noe man får gjort noe med, sier Eriksen. Dette prosjektet er kanskje det villeste opplegget han har vært borti som kartleser. – Jeg måtte gruble ordentlig. Ikke for å kjøre i Kina, på asfalt i en WRC-bil, men å sørge for å lære Ma Qinghua rally. Han er en kjempedyktig sjåfør, men før testene hadde han aldri sett et krøn, aldri kjørt en rallybil og aldri kjørt med noter. Og der sitter jeg og skal lære han dette, forteller eikværingen.

– SKREIK I LUFTA

Og Eriksen erkjenner at han sjelden har hatt høyere puls i en rallybil. For «kineser’n» som Eriksen bare kaller han, holdt ikke igjen på gasspedalen.

– Du kan tenke deg, når han aldri har landet med en rallybil før, og vi hadde flere hopp på testene. Jeg lurte på om denne fyren egentlig visste hvor grensene går. Under et par av svevene, så skreik han i lufta, og jeg sitter her og veit godt at denne fyren aldri har landa med en rallybil før.

Men Qinghua, som er en merittert fører innen WTCC og nå kjører Formel E, har ikke lagt rallyplanene på is. Og da er Eriksen klar for nye oppdrag når muligheten skulle by seg igjen. Først må uansett 2017-avklares. I skrivende stund er ikke sesongen klarlagt for Mads Østberg, som har vært Eriksen samarbeidspartner siden 2012. Men Eriksen vet at både Østberg og uansett M Sport er høyaktuelle, samtidig som Larsen og Eriksen prøver å eskalere satsingen sammen.

– Vi skal ikke kjøre VM-løp, så på kalenderen er det ingenting som krasjer. Det optimale 2017-året er å jobbe fullt i VM for Mads og/eller M Sport og kjøre NM og flere EM-løp med Frank Tore. Får vi til det, da er jeg fornøyd, sier 26-åringen.