Under Oslo motorshow vant han sprinten for tredje året på rad. FOTO: PRIVAT

Berntsen satser ikke lenger så mye på motorsporten, men er egentlig mest opptatt av å klargjøre andres biler til løpene. Han driver sitt eget firma der han driver med vedlikehold av rallybiler og har spesialisert seg på bremser og støtdempere og har mange kunder helt på toppen i norsk motorsport. Motorsport er først og fremst en hobby og han kjører mest for moro skyld.

– Rallysprinten er en fin avslutning på sesongen, jeg liker å kjøre sprintløp, sier han.

Det blir noen andre løp innimellom også, alt etter hva Berntsen har tid til. Norgesrundene i bakkeløp prøver han å få med seg, men de siste årene har han ikke satset så mye på rally, men det blir noen enkeltløp innimellom.

– Det er litt krevende på flere måter. Jeg jobber mot kunder som kjører løp og det er ofte mye å gjøre med kundebiler før løpene, forklarer han.

Siden han først og fremst må prioritere kunder, blir tiden ofte for knapp til at Berntsen kan stille opp selv. For ham er det helt uaktuelt å stille opp i et løp uten å ha fått forberedt seg ordentlig. Selv om motivasjonen er på topp, er det vanskelig å få det til. Det krever mye å kjøre full NM­runde i rally og han er ekstremt nøye på å ha alt i orden før start.

Berntsen kjører ikke full NM-runde i rally, men stiller opp i enkelte løp. Her er han i aksjon på en test i Flesberg. FOTO: PRIVAT

 

BAKKELØP OG NOE RALLY

Neste sesong kommer han i alle fall til å stille opp i NM i bakkeløp etter at Berntsen fikk gode resultater i 2016­sesongen, spesielt under løpene i Larvik der han vant første dag og tok andreplassen i det andre løpet. Dessuten kjørte Rally Hadeland også i år, som han vant forrige sesong. Bortsett fra det tror Berntsen ikke det blir så mange rallyløp han kommer til å stille opp i.

Totalt kjører Berntsen 8–10 løp pr. sesong og det blir også noen løp i utlandet, i Sverige og Danmark. Neste sesong kan det hende det også blir en tur til Nederland. En av leverandørene hans har invitert ham til å komme over å kjøre, så kanskje det blir et rallyløp i Nederland neste sesong.

 

DEBUTERTE I 1990

Berntsen har lang fartstid i motorsporten. Han kjørte sitt første løp i 1990, da var han 21 år gammel. Bilentusiasten fra Hadeland forteller at han alltid har hatt bildilla. Da han var 14 år gammel var han utplassert på et bilverksted og så begynte han etter hvert som lærling.

– På verkstedet der jeg jobbet var det en som kjørte rallycross. Jeg ble med ham en gang, forteller han. Dermed var det gjort. Han har alltid vært veldig fascinert av rally og på 90­tallet var han veldig aktiv, kjørte mange løp og gjorde det veldig bra. Han ble fire ganger norgesmester i perioden 1996 til 2003 i rally og bakkeløp.

– Nå er det mest for moro skyld, men det er akkurat like moro i dag som det var den gangen, sier han.

Berntsen driver sitt eget firma med vedlikehold av rallybiler og har spesialisert seg på støtdempere og bremser. FOTO: STEINAR SUND

 

BYGGER DRØMMEBILEN

Til løpene bruker han to biler som han har startklare. Den ene er en Kadett kit car som han har bygd opp selv. I tillegg har han en Ford Escort maxi kit car som er en original fabrikkbil. Kadetten er en slags all round­bil som han kan bruke til litt forskjellige løp, men Escorten bruker han mest på asfaltløp og bakkeløp. Samtidig røper han at han er i ferd med å bygge opp en ny bil, en Xsara kit car.

– Den er selve drømmebilen. Det er den grommeste av de forhjulsdrevne bilene, fastslår han.

Han forteller at dette er en veldig spesiell bil som det opprinnelig bare ble bygd fem eksemplarer av. Den bilen han bygger opp er en replica, men han har alle de originale delene til den opprinnelige bilen. Dermed skal det bli en veldig eksakt kopi. Han vet ikke når den kommer til å bli ferdig.

– Det har gått et par år, så det går vel sikkert et par år til, tror han.

Selv om han ikke driver veldig aktivt lenger, så koster det penger å drive med motorsport. Berntsen forteller at han har noen trofaste sponsorer som bidrar. Det dreier seg ikke om noen kjempebeløp, men det betyr uansett mye. Samtidig har han et par leverandører som også bidrar noe. Han synes egentlig det går ganske greit å få det til å gå rundt.