Oliver Solberg (15) er definitivt blitt motorsportens nye kjæledegge. Nå får han smake på livet som superstjerne etter at han kjørte inn til en fantastisk tredjeplass i RallyX Nordic i Skien i april og seier i Arvika i juni. Det er noe spesielt å være vitne til en liten gutt på så vidt 50 kilo, ratte en doning på 1,3 tonn med firehjulsdrift og 600 hestekrefter under panseret, som om han ikke har gjort noe annet gjennom sin unge alder.
NESTEN SOM SPILL
– Å kjøre Supercar er lettere enn folk tror, ettersom det er så mye hestekrefter rundt bilen. Men man må ha full konsentrasjon. Egentlig er det veldig likt det nye spillet DiRT 4, men ikke helt likt DiRT Rally, sier Oliver Solberg. På arenaene blir han møtt med masser av barn og unge som har fått en ny helt å se opp til, og autografer, selfi es, high fi ves og håndtrykk hørte med. Alles øyne er rettet mot Oliver Solberg i hans rallycrossdebut denne sesongen.
KOMFORTABEL
Journalister, med NRK i spissen og oss inkludert, har fulgt gutten gjennom konkurransene, med unntak av noen avbrudd i teambussen er det knapt ett eneste rolig sekund rundt Oliver Solberg. Først etter løpsslutt, hvor alle er reist hjem, er det tid for noen ettertenksomme ord fra den 15-årige sønnen til Petter Solberg.
– Det blir litt mye, ja. Det tar jo litt fokus, men det er ikke noe problem. Jeg syns det går greit, sier han. Gjennom oppveksten har han reist verden rundt og sett hvordan pappa Petter har vært nødt til å håndtere fans og pressekorps, og hvor mye av oppmerksomheten dette tar gjennom et helt døgn. For Oliver vil ikke klage.
– Nei nei, og dette er første gangen min. Pappa har hatt det i mange år, så jeg skal ikke klage, sier 15-åringen, når vi spør om hvordan han takler et slikt superstjernestempel.
HJELPELØS PAPPA PETTER
I den første RallyX Nordic i Skien var pappa i Portugal for å kjøre VM-løp. I den andre på Westombanen i Arvika sto han ringside og så sønnen vinne en suveren seier. Mens Petter var i Portugal, var tankene et helt annet sted. – Fy fader, dette har vært helt fryktelig. Jeg har nesten ikke sovet i natt. Han er jo det kjæreste jeg har, og det er han jeg tenker på. Dette har ikke vært enkelt, og jeg må innrømme at det ikke har vært lett å fokusere i dag, sa Petter etter løpet.
Selv om man innerst inne har en tanke om at Oliver kom til å ha et høyt tempo fra første meter, bekreft er talentet at han først og fremst faktisk kan kjøre bil, og ikke bare lever på gode ressurser og et godt kontaktnett. Av dem som har peiling på sporten, lar de seg imponere over hvor rutinert Oliver framstår i kjøringen.
SKRYT FRA DE ETABLERTE
– Vi lurer jo på om han er gal eller om han bare er rutinert. Når han gjør feil, så vet han hva han gjør feil. Da han for eksempel fikk et kast på bilen, så var refleksen og korrigeringen helt etter boka, sier Tommy Rustad, som var Olivers coach og teamsjef i Skien. – Han gjør alt rett. Han er en sensasjon, noe annet kan du ikke si når han er 15 år og parkerer alle i sitt første løp, sier coachen videre.
Per Eklund, en av Sveriges største motorsportslegender, bøyer seg også i støvet. Men er også klar på hvorfor Oliver mestrer dette så å si uten konkurranseerfaring i rallycross. – Det har han fra crosskart vet du. Det er jo enda vanskeligere å kjøre, og der har han vært overlegen. I 250-klassen satte han banerekord på Høljes, selv mot 650-kartene. Her i rallycrossen gjør han alt rett, sier Per Eklund.
PAPPA UTFORDRER SØNNEN
Pappa Petter er likevel klar på én ting. Oliver vil dette selv, og pappa selv presser ingenting. Faktisk må Oliver fortjene muligheten, selv om han selvsagt stiller bil og mekanikere til disposisjon. – Men enten det gjelder rallycross eller rally, så må Oliver fi nansiere dette selv. Det handler om mer enn å lære seg å kjøre bil, og han må også lære seg det å jobbe med sponsorer og skaffe penger selv. Det er minst like viktig å kunne. Der er han fl ink, for han skaffer faktisk sponsorer helt på egenhånd, sier Petter Solberg.