Sportslig sett har det gått alt annet enn hva Mads Østberg hadde håpet på, for det har vært en krevende omstilling til privatteam og samtidig drift e de helt nye WRC-bilene, eller 2017-bilene som de kalles. Mange tekniske problemer og andre ukjente sider å utforske har gjort at Østberg ikke har vært på det toppnivået vi har sett ham i før. Samtidig, mens han har slitt med å få resultatene til å gå sin vei, er Mads Østberg i år blitt pappa for første gang. 24. februar kom lille Mons til verden, og har på sin side snudd verden litt opp-ned for Vålergutten. – Det blir litt annerledes når man reiser bort nå. Ikke det at jeg har satt pris på
å reise bort fra kona mi, men det har jo ikke blitt noe bedre med en liten sønn. Jeg merker det er vanskeligere å forlate hjemmet enn før, sier Østberg.

Mads Østberg har hatt en tøff sesong i sin nye Ford Fiesta WRC 2017, og med kartleserbytte midtveis i sesongen så gjorde det ikke året enklere. Samtidig fi kk han livets største gave i februar i år, da Mons kom til verden. Foto: @World

 

SKILTE LAG

Østberg og kartleser Ola Fløene skilte forøvrig lag tidligere i sommer, og derfor kom Torstein Eriksen inn som stand-in for Rally Finland. Fast kartleser er ikke klarert i skrivende stund, men Eriksen leverte varene godt for Østberg i Finland. Patrick Barth fra Sverige var med i Rally Polen, mens det var meningen at Emil Axelsson fra Sverige skulle lese notene i Rally Tyskland.
På grunn av teknisk trøbbel i og etter Rally Polen, valgte Østberg å stå over Tysklandsrallyet i august for å få orden på bilen. I Finland kjørte Østberg inn til en 10. plass og ett VM-poeng. Selv om 7. plassene fra Sardinia og Polen er de beste resultatene han har klart i år, er han mest fornøyd med sin egen innsats i Rally Finland. En punktering lørdag satte en stopper for et potensielt toppresultat, for Østberg og hans nye kartleser for anledningen leverte fl ere topp tre-tider og hadde godt tempo når alt stemte. – Sportslig sett har man hatt en del utfordringer. Vi har ikke fått de resultatene vi har ønsket, men vi har klart å få mye god PR, og det er viktig det også, sier Østberg, og sikter blant annet til alle hoppene han har levert i år.

 

HOPPET 50 METER

I stort sett hvert løp med store hopp er han den som har hoppet lengst. Det er ikke tilfeldig. Hovedsponsoren hans, OneBet, som er et utenlandsk spillselskap, åpner for å sette penger på hvem som hopper lengst på etappene med lengst hopp, og da forplikter det ekstra å være deres hovedprofi l utad i WRC-systemet. – Men ikke alle hopp er like enkle. Noen
hopp, som i Finland (Yellow house) og i Sverige (Colins Crest), er det bare å holde full gass. Andre steder, som i Portugal eller Sardinia, så må man ha en viss fart og beregne inngangen, sier Østberg. I Finland ble det altså 50 meter og årets lengste hopp for Ford-føreren.

Sønnen Mons stjeler mye av Mads Østbergs tid og energi, men rallyføreren greier fi nt å kombinere rollene. Foto: Privat

 

«SWITCHER» MELLOM TO BRYTERE

Skal man kjøre bil på den måten, så nytter det i alle fall ikke tenke på dem man har hjemme. – Som idrettsutøver har man to mentale brytere. En for sport og idrett, og en for familie og venner. Det bør man i hvert fall
ha, og jeg er fl ink til å «switche» mellom de to. Hvis ikke hadde det ikke gått, sier Østberg. Samtidig har han fått med lille Mons på fl ere løp allerede i år. Enn så lenge er det dog vanskelig å si hvorvidt han har stor interesse av det pappa holder på med. – Foreløpig så er det Fantorangen som er storfavoritten hjemme. Men han ser på rally sammen med moren sin, og de følger med live når vi kjører. Det tror jeg han liker, og han kjenner igjen faren sin når han er på TV, sier Østberg.

 

Nivået i WRC er kanskje høyere enn noen sinne. Men når alt fungerer som det skal, så henger Mads Østberg fortsatt godt med, selv om han per i dag er den eneste privatdriftede føreren med den nye generasjonen WRC-biler. Foto: @World