I slutten av juli kom nyhetene om at Mercedes forlater det tyske standardbilmesterskapet (DTM), og at Porsche trekker seg ut av langdistanse-VM (WEC), med felles for én ting: Nå er det Formel E som gjelder. Tidligere i år kom de første nyhetene om elbilenes kommende inntog i rallycrossporten etter at blant annet østerrikeren Manfred Stohl nå har utviklet en helt egen løsning på RX-elbiler, som i samarbeid med amerikanske Speed League skal presentere dette i USA kommende høst.
I samtaler med fabrikker Tidsspørsmålet er når elbiler blir innført i Rallycross-VM. Og nå tar IMG, eierne av de kommersielle rettighetene av VM, bladet fra munnen. – Vi er i samtaler med flere fabrikker og vi jobber med FIA om hvordan dette skal framstå. Dette vil introduseres tidligst i 2020, men vi diskuterer format og konsept, hvordan bilene skal bli og hvordan dette skal ta seg ut i en VM-helg, sier IMGs rallycrossjef Paul Bellamy til Autosport.
Han er rimelig klar på at elektrisk rallycross er svært etterspurt av fabrikkene på grunn av at sportens intense og kortvarige format passer ypperlig der dagens elmotorer og batteripakker står så langt i utviklingen. Fabrikker som Peugeot, Volkswagen og Audi, hvor av de to sistnevnte har gått hardt ut for å satse på el-utvikling, er helt eller delvis inne i rallycrossen allerede, og Fordknyttede M-Sport har også begynt å satse tungt på rallycrossen.
SKILLER KLASSENE
Det er også en kjent sak at innføring av elbiler ikke er spesielt populært blant majoriteten av fansen, som følge av at eksos- og bensinlukt, høye turtall, bombende anti-lagsystem og intense girskift forsvinner. IMG tar høyde for dette, og er meget klare på at en elbil-klasse ikke skal ha noen innflytelse på dagens toppklasse Supercars.
– Klassene kan kjøre samme løpshelger, men ikke i samme omganger i disse løpene. Det er viktig for oss at forbrenningsmotorene forblir i Rallycross-VM. Vi har investert tungt i rallycross slik det er i dag, og det vil vi ikke gå bort ifra, sier Bellamy.
DETTE MENER FØRERNE OM ELBILER
Tidligere år snakket ble flere norske profiler spurt om deres holdninger rundt elbiler og rallycross, blant annet i forbindelse med planene til Manfred Stohl og hans team STARD.
– Dette må man være åpen om, og tenke i de baner. Det er ikke noe vits i å holde tilbake, men heller følge framtiden. Rallycross er sporten å gjøre det på slik at det blir tøft. Jeg er positiv til den retningen, men det er først fint å kunne få opp en prøveklasse og teste og finne ut av ting, sa Petter Solberg tidligere i år. VM-rivalen Andreas Bakkerud deler Solbergs synspunkter, og tror rallycrossen bare kan komme godt ut av å inkludere elbiler som egen klasse.
– Jeg er en av de, kanskje få, som er åpne for dette. Det kan nok ikke danke ut det vi har i dag, men det kan åpne opp for en ny business som kan gi flere seter til rallycrossen. Det legges jo mye penger i elbiler for tiden, sa Bakkerud. Tommy Rustad holder døra på gløtt, men beholder samtidig en viss skepsis rundt dette. – Jeg er litt usikker, men dette er sannsynligvis framtiden. Det virker lite spennende, men jeg skal ikke slakte det. Verden går fremover og ting endrer seg. Vanskelig å dømme dette før man har prøvd det, mener Rustad.