Under NMKs sportsmøte tidligere i høst ble Jonas Dalseth Jacobsen tildelt NMKs sportspris på fire hjul. Foto: Frank Skaufel

– Planen var egentlig å stoppe etter årets NM-sesong, men jeg tar et år til i Norge, sier 24-åringen fra Harstad og NMK Hålogaland.
Rallycrossføreren har som mange andre unge motorsportstalenter klare ambisjoner for fremtiden.
– Jeg har helt siden jeg begynte å interessere meg for motorsport drømt om å kjøre internasjonalt. Samtidig er det en vanskelig avgjørelse å ta. Jeg ønsker ikke å gjøre noe halvveis, skal jeg satse blir det med en bil og et opplegg som gjør at jeg kan kjempe om seieren, sier Dalseth Jacobsen.

Koster flesk

EM for supercars er et naturlig mål, men det koster flesk å skaffe nok penger til en konkurransedyktig bil og full satsing.
– Jeg har pratet med folk i miljøet og har fått høre at det dreier seg om mellom to og tre millioner kroner i året. Han medgir at det ikke blir lett å skaffe de pengene,.
Dalseth Jacobsen vil derfor kjøre NM i supernasjonal klasse fire også i 2018.
– Jeg kjører for å forsvare NM-gullet, samtidig vil jeg prøve å komme i kontakt med folk for å få til en satsing i 2019. Men for meg blir det supercars eller ingenting. Å kjøre en mellomklasse er jeg ikke interessert i, forteller han.

 

Måtte lære alt selv

Jonas Dalseth Jacobsen kommer fra Harstad, som ikke akkurat er kjent for sitt stort rallycrossmiljø. Avstand til konkurranser og få å spørre om hjelp er klare ulemper. Fordelen er at han selv måtte brette opp ermene.
– Det finnes lite tradisjon for rallycross her i distriktet, og ingen drev på det nivået jeg ønsket å satse på. Dermed måtte jeg lære alt selv, men dette er noe jeg liker å holde på med. I dag har jeg en del kompetanse og vet hva jeg holder på med. Dessuten har jeg mange flinke folk med meg i teamet, sier Dalseth Jacobsen, som har satset for fullt i NM siden han var 18 år.

 

Bilen på Østlandet

En klar ulempe med å bo i Nord-Norge, når alt foregår i sør, er selvsagt avstander og kostnader i forbindelse med reising til og fra konkurranser. Å kjøre sørover tar tid. 90 mil til Trondheim og nærmeste NM-runde, og skal han lengre sør må ytterligere 50 mil plusses på – en vei!
I konkurransesesongen står bilen på Østlandet og han og teamet flyr opp og ned mellom konkurransene.
– Jeg får ikke testet så mye som konkurrentene, ettersom jeg ikke har bilen tilgjengelig til daglig. Foran det første løpet i år, hadde jeg nesten ikke kjørt bil på et halvt år. Dermed fikk jeg nesten sjokk ved å se hvor raskt konkurrentene kjørte, sier Dalseth Jacobsen, som likevel kjørte inn til andreplass på Gardermoen.
I det andre løpet ble det sjetteplass og på de fire siste NM-rundene endte det med tre seirer og en fjerdeplass.
– For meg betyr det mye å vinne NM-gull og det er stort at en fra nord kan greie det. Jeg maktet å gjennomføre en NM-sesong på det jevne, noe som var målet foran denne sesongen. Tidligere har resultatene sving for mye, sier unggutten, som til daglig jobber som lastebilsjåfør.
Etter NM-gullet ble han av NMK tildelt sportsprisen på fire hjul under sportsmøtet i oktober.