Rally Monte Carlo er blant motorsportens desidert lengstlevende løp. I dag kjøres det to utgaver – som til tross for samme navn har veldig ulike regler. Rally Monte Carlo for moderne biler er en del av Rally-VM, og her kjøres det lukkede fartsetapper hvor målet er å komme i mål på kortest mulig tid. Rally Monte Carlo Historique er imidlertid et såkalt challenge-løp hvor det handler om å kjøre de ulike etappene på en forhåndsdefinert idealtid med historiske biler.
Challenge-løp er en egen gren innen bilsporten, og også i Norge kjøres det flere løp gjennom året. Dette er i utgangspunktet en bilsport det er enkelt å komme i gang med. Det eneste spesialutstyret som kreves er en ekstern tripteller som gjør at man holder kontroll på tiden.
– Det som er morsomt med challenge-løp er samspillet som oppstår mellom kartleseren og sjåføren. Vanligvis er det jo sjåføren som er sjefen i rally, men her er det kartleseren som har kontroll på tiden og bestemmer, forteller Terje Nilssen fra KNA Halden som arrangerer mange av challenge-løpene på norsk jord.
Selv om det teknisk sett er enkelt å delta i challenge-løp kreves det mye av både fører og kartleser for å kjempe i toppen.
– Når man kjører i mål er det snakk om tidels sekunder forskjell fra den forhåndsdefinerte idealtiden, så det gjelder å ha full kontroll hele tiden, forteller Nilssen.
Det ultimate challenge-løpet
Rally Monte Carlo Historique ses på som det ultimate challenge-løpet, og løpet har lange tradisjoner i Norge. Allerede i 1931 gikk den første starten fra Stavanger, og siden gang har en lang rekke biler startet turen til fyrstedømmet fra Norge.
– Det er 18 påmeldte biler som skal starte fra Oslo, så det ser ut til å bli en veldig morsom dag 31. januar, sier generalsekretær i KNA, Børre Skiaker. 16 av de startende er norske team, men det kommer også to team fra Tyskland og Frankrike som vil starte i Oslo.
Bilene skal starte fra plassen foran Nationaltheatret, og Skiaker oppfordrer alle som har mulighet til å ta turen innom startområdet mellom 09.00 og 10.00 den 31. januar.
– Både vi, førerne og arrangørene i Monte Carlo synes det er morsomt at vi får muligheten til å vise frem en liten del av løpet og alle bilene for folket i Oslo denne dagen, sier han.
For første gang i Oslo vil det også være mulig å stille til start i det som kalles Rally Monte Carlo Classique. Dette er et løp som følger samme løype som Historique-løpet, men konkurransedelen er tonet ned og kun bilmodeller som deltok i Rally Monte Carlo i perioden 1911-1969 har mulighet til å kjøre.
– Classique-løpet er veldig spennende, og vi håper vi klarer å få på plass noen startende også i dette løpet. Det er en enklere vei inn for mange, og den sosiale delen av dette løpet er minst like viktig som konkurransen, forteller Skiaker