Det var 20. gang at Rallye Monte-Carlo Historique kjørtes, og akkurat som i gamle dager startet ekvipasjene fra forskjellige steder i Europa før de møttes i fjellene rundt Monaco for de siste spesialetappene. Starten gikk onsdag morgen klokken 09.55, og det var KNA som har ansvaret for arrangementet i Oslo.
18 av de totalt 350 bilene som deltok i løpet starter fra Norge. I Rallye Monte-Carlo Historique kan ikke bilene være nyere enn fra 1980 og biltypen må ha deltatt i tidligere utgaver av Rallye Monte-Carlo. Løpet er verdens eldste rally, som ble arrangert for første gang i 1911. Allerede i 1932 gikk den første starten fra Oslo.
– Norge har lange tradisjoner når det gjelder Rallye Monte-Carlo og i gamle dager startet løpet flere ganger i Norge. Vi i KNA har alltid vært arrangør for starten her i Norge, og selv om det ikke startes fra forskjellige byer i Europa i den moderne WRC-versjonen av Rallye Monte-Carlo, har man tatt vare på denne tradisjonen i det historiske løpet, forteller generalsekretær i KNA, Børre Skiaker.
Det er som vanlig mange nordmenn som deltar i årets Rallye Monte-Carlo Historique, og 16 av de 18 bilene som startet fra Oslo i år er norske.
– Deltakerne som startet i Oslo får en kjøretur på over 2000 kilometer ned til Monaco, sier Skiaker.
Den mest kjente ekvipasjen som startet fra Oslo består av mange ganger Norgesmester i rally Valter Jensen som har med seg rutinerte Monty Karlan i en Porsche 911. I år startet også to rene kvinneteam fra Oslo – hvorav det ene er løpets eneste mor- og datter-lag i form av Torhild og Tine Hallre i en Volkswagen 1303 S.
Porsche 911 er den mest populære bilen, men i Oslo kunne man også se klassiske rallybiler som Ford Cortina, Volvo 142, Saab 96 og franske Serge Berthouly i en Datsun 240Z.
Alle bilene var på plass foran Nationaltheatret onsdag 31. januar klokken 09.00, mens første bil kjørte over startrampa klokken 09.55. Løpet ble startet av KNAs president Finn Eirik Eilertsen og den norske rallylegenden Kjell Gudim.
Den 7. februar hadde løpet målgang på havna i Monte-Carlo.
Disse teamene startet fra Oslo:
Antoine Beinhoff og Engel Volker, Porsche 911
Sven Åge Bergum og Kenneth Bergum, Porsche 930
Serge Berthouly og Fabienne Pommier, Datsun 240Z
Kjetil Engan og Bjørn Lie, Volkswagen Golf GTI
Tommy Gofjeld og Stian Karlsen, Volvo 142
Petter Granerud og Marianne Lie, Porsche 911
Torild Hallre og Tine Hallre, Volkswagen 1303 S
Tom Hotvedt og Leif Nesset, Porsche 911
Bjørn-Erik Indahl og Kjell Kristoffersen, Porsche 911
Valter Jensen og Monty Karlan, Porsche 911
Knut Larsen og Terje Thorstensen, Volvo PV544
Lars Lie og Henning Jørstad, Volvo 142
Ingrid Moe og Reene Nordlie, Ford Cortina
Ivar Moe og Bjarne Koren, Austin A40
Bjørn Myhre og Olav Hauge, Peugeot 404
Egil Nicolaysen og Stein Røed, Porsche 911
Bjørn Schage og Knut Fjerdinstad, Volkswagen Golf GTI
Per Simble og Tom Fjeldstad, Saab 96
23. plass
Petter Granerud og Marianne Lie, begge fra KNA Oslo og Omegn, ble beste norske utøvere i Rallye Monte-Carlo Historique på en 23. plass av totalt 259 deltakere.