Klubbleder Kristian Berg forteller at klubben ble stiftet i 1988, og at de hovesakelig satser på tre motorsportgrener: Bilcross, drifting og rallycross. Nå planlegger de videre satsing på shortcar og crosskart for prøve å øke rekrutteringen og medlemstallet. – Per i dag har vi 50–60 medlemmer,
mange aktive, men også noen passive medlemmer, forteller han.

PÅ HJEMMEBANE: Andreas Bakkerud var blant dem som kjørte på Lånkebanen i august, men kom dessverre ikke til finalen.

REKRUTTERING

Klubben er størst på bilcross, men klubblederen fra Hell forteller at de øker litt jevnt i alle grenene. – Vi satser en del på rekruttering, men akkurat nå prøver vi først og fremst å rekruttere til shortcar og crosskart, sier han. Klubben har planer om å satse mer på rekruttering framover. Rekrutteringen går litt opp og ned, men til neste år har de planer om å satse mer aktivt på å få med flere medlemmer. Per i dag har klubben rundt ti aktive ungdommer, men de håper crosskart og shortcar-satsingen vil gi dem flere unge medlemmer. Han forteller atde tenker å stille opp på martnadsdager og andre arrangementer med mye folk og markere seg litt bedre. I tillegg tenker de å gjøre noen innkjøp og arrangere noen motorsportdager der ungdommer kan få prøve en bilcrossbil og se om dette kanskje er noe for dem. – Kanskje det kan trigge noen til å bli med, sier Berg håpefullt.Det nye klubbstyret er klare på at de trenger noen flere medlemmer, og satser på å gjøre en innsats med informasjon om hva de driver med, og på den måten skape litt mer interesse for motorsporten blant de unge.

STORE ARRANGEMENTER

NAF motorsport Trøndelag har først og fremst vunnet ry som en arrangør av store motorsportarrangementer. Den første VMrunden ble kjørt på Lånkebanen i fjor, og var et stort arrangement. I år ble helgen 21.–23. august en stor folkefest. Da ble det arrangert både EM- og VM-runde i rallycross på Lånkebanen for over 20 000 tilskuere. Arrangementet ble en stor suksess der det meste klaffet – til og med været. En driftig gjeng hadde lagt ned et enormt arbeid i forkant av dette store arrangementet. På toppen av det hele ble det også tre norske seire i løpet av VM-helgen. Klubblederen kan enda ikke si sikkert at det blir et slikt stort arrangement også til neste år, men han holder muligheten åpen.

I tillegg har både NM-runde i rally cross og og Norgescup i bilcross stått på arrangementslisten til motorsportklubben fra Stjørdal denne sesongen. Finalen i Midtnorsk mesterskap i bilcross gikk på Lånkebanen samme dag som det også ble kjørt løp i Rallycross Nasjonal. Banen på Lånke har fått en ny driftingsløyfe, og det har blitt kjørt en runde Powerdrift på Lånkebanen i år hvor den nye driftingsløyfa fikk mye skryt både av førere og publikum.

POPULÆR BANE

Klubbens bane, Lånkebanen, ligger i bygda Lånke i Stjørdal kommune i Nord-Trønde
lag. Lånkebanen er en bil- og rallycrossbane på totalt 1100 meter i lengde og mellom ti og femten meter bred. Den har en kombinasjon av asfalt og bildekke, og har et stort depot-område. Banen er godt egnet også for en del andre motorsport-arrangementer, som drifting, autoslalom, gokart, shortcar, crosskart og annet. Baneanlegget brukes også mye av trafikkskoler til føreropplæring og kjørekurs både på bil og motorsykkel. Klubblederen forteller at klubben har en god og stabil økonomi. Blant planene framover inkluderer et nytt tårn på banen. Det blir et stort løft for klubben og de håper på noe tilskudd. Berg forteller at det er snakk om heftige summer. – Vi må ha et nytt tårn på plass til neste VM-arrangement, forteller han.


NESTE SESONG

NAF motorsport Trøndelag har ingen planer om å hvile på sine laubær. Klubblederen forteller at klubben også neste år har planer om en rekke store og små arrangementer og håper å få til løp både i crosscart og shortcar i tillegg til bilcross- rallycross- arrangementer. – Vi satser nok på et par drifting-løp også, legger Berg til. I tillegg vil klubben prøve å få til trening for asfaltracing. Arrangementene på Lånkebanen er populære både blant utøvere og publikum. Klubblederen forteller at de hadde rundt 100 biler med i NM-runden, og tett opp mot 80 biler med i det midtnorske mesterskapet. Samtidig er det snakk om tunge arrangementer som krever veldig mye av arrangøren og klubben er avhengig av at mange stiller opp og gjør en stor innsats. Berg forteller at det er mer enn nok å ta tak i, men at klubben også har mange ildsjeler som gjør en stor innsats.