Før sesongen håpet 21-åringen å komme inn blant de tre beste. Nå er han overveldet over suksessen. Seier i klassen for biler med inntil 1600 ccm er noe helt annet. – Det har gått over all forventning. Alt har klaffet, det har gått utrolig bra, sier den unge verdalingen og synes det er veldig moro å lykkes allerede i den første sesongen. Han greier ikke å peke ut en enkelt suksessfaktor, men tror det skyldes både god bil, godt team og god kjøring. Han er veldig fornøyd med teamet sitt og den støtten han har fått av alle rundt seg.
– Jeg har et veldig bra team. Det er den samme gjengen som Trond Marthinsen hadde. Det er bilen hans jeg har kjørt i år, forteller han. Bilen er en Citroen Saxo som han låner. Det er Oskar Lund som eier den og tar seg av all driftingen. Den nybakte norgesmesteren forteller at han har en meget god avtale med Lund, som innebærer at Lunds team tar seg av det tekniske og sørger for at bilen er klar til hvert løp. Dette er en avtale som han har vært veldig godt fornøyd med. Bilen har vært hundre prosent klar til løp hver gang uten at han selv har behøvd å slite for det. – Teamet hans kjenner bilen godt og de har vært med meg i år. De sitter selvsagt på mye erfaring, forteller han.
BRED SATSING
Han startet sesongen med å stille opp i bakkeløpene i Vikersund. Der ble han nummer fem i det første løpet og kom på tredjeplass dagen etter. Det var han veldig fornøyd med og synes det var veldig lærerikt å være med. Neste år kommer han likevel ikke til å stille i bakkeløp. NM-vinneren fra Nord-Trøndelag forteller at han, sesongen sett under ett, er aller mest fornøyd med løpet sitt på Trøgstad – den siste runden i årets NM. Der kjørte han godt i alle rundene. Den første dagen fikk han andretid i første omgang, deretter bestetid i andre, tredje og fjerde runden. Til slutt ble det også seier i finalen. Dermed vant han både selve løpet og NM-tittelen. Han forteller at han ofte har slitt litt med fjerderunden i de andre løpene. Det har vært tekniske problemer, uflaks eller avlysninger, men denne gangen klaffet det hele veien og han kjørte bra i alle rundene. Bestetid fikk han også i fjerderunden.
– Det var utrolig artig, forteller han. I tillegg til bakkeløp og rallycross har Hårberg kjørt noe bilcross, og var blant annet med i landsfinalen. Den gikk ikke så bra, da den ble ødelagt av tekniske problemer og noe uflaks. Overgangen fra bilcross til rallycross opplevde han som ganske stor. Den største forskjellen fra bilcross er at det går mye fortere og det er en helt annen type bil med andre kjøreegenskaper og annen type giring. Bilen han har brukt i år var veldig lettkjørt, så den var han veldig fornøyd med. I tillegg trekker unggutten frem at det var uvant for ham å kjøre på tid.
NY KLASSE
Nå er han allerede i full gang med å planlegge neste sesong, men hvordan den blir er han enda ikke helt sikker på. Han kommer til å fortsette med rallycross, men kommer trolig ikke til å kjøre Citroen Saxo neste sesong, og stiller heller ikke opp i samme klasse som i år. I stedet har han andre planer som blant annet innbefatter både ny bil og ny klasse. Da blir det for ham på en måte å begynne på nytt igjen. I år har han kjørt forhjulsdreven bil, neste år blir det en annen bil med andre kjøreegenskaper. Dessuten regner han med at konkurransen kommer til å bli ekstremt hard.
– Jeg håper å henge med i toppen, det er i alle fall målet, sier han. Den unge rallycrossføreren var bare 14 år da han startet med motorsport i 2009. Da begynte han med bilcross som han nå har kjørt i flere år. Han er arvelig belastet. Både hans far og bestefar har kjørt aktivt, og han fikk dermed interessen nærmest inn med blodet. – Det ligger nok litt i familien. Dette er ekstremt smittsomt, ler han. For å lykkes innen denne sporten er sponsorer utrolig viktige. Der har han vært veldig heldig, og han har fått flere gode sponsorer. Disse har imidlertid ikke kommet av seg selv. Hårberg forteller at det ligger mye arbeid bak. – Vi har også veldig mange private sponsorer. Uten dem hadde det aldri gått. Dette er dyrt, sier han.