Den kjente countryartisten fra Trøgstad innrømmer at rallynoter ikke er helt det samme som de notene han er mest vant til og han var litt redd for at han skulle gi feil note underveis, men det gikk veldig fint og duoen endte på en 17.plass i klassen for eldre biler med tohjulstrekk..
– Egentlig vil jeg nok helst synge etter notene, humrer han.

Rudberg er likevel ikke helt fersk i kartleserstolen. Han forteller at han har lisens og at han tidligere har vært kartleser for Jørgen Solberg. Motorsport har han lang erfaring med og er tidligere norgesmester i shortcar. Nå ble Smerud plutselig uten kartleser og da ble det naturlig for ham å stille opp.

– Jeg og Kjell Arne har vært kamerater i mange år og vi er like glad i biler og motorsport, forteller 56-åringen fra Trøgstad.

Debuten under Rally Hadeland i januar var alt i alt en positiv opplevelse.
– Det var gøy, så vi kommer til å fortsette samarbeidet, men det blir vel ikke noen storsatsing. Jeg har jo en annen jobb i helgene, så vi må tilpasse det etter når jeg har fri, sier han.
Dermed blir det litt tilfeldig hvor mye kjøring det blir i år og ambisjonene for den første sesongen er ikke de største. Nå har de begge fokus på å komme ordentlig i gang og få samarbeidet til å fungere best mulig.

Sprint og bakkeløp

Kjell Arne Smerud er godt fornøyd med å ha fått Rune Rudberg med seg i bilen.
– Det er første gangen vi kjører sammen, men vi kommer til å kjøre flere løp, blant annet i Sverige i mars. Vi har vært kompiser de siste 20 årene, forteller rallyføreren fra Jaren på Hadeland.
Smerud forteller at den gamle kartleseren hans ble dårlig før Rally Hadeland. Dermed ble det slik at Rudberg kunne bli med, noe han er veldig glad for.

Smerud har lang erfaring innen motorsporten og har vært aktiv siden 1991. Siden da har han stort sett kjørt hvert år og har tidligere vært innom både bilcross og rallycross. Han har syv norgesmesterskap i rallycross fra tidligere.

Målet for årets sesong er likevel ikke et nytt NM-gull. Nå er han først og fremst opptatt av å få samarbeidet ordentlig i gang og få opp farten på bilen. Han kjører en BMW M3 som fungerer veldig godt og som han er veldig fornøyd med. Men hvor mye han kan satse framover avhenger først og fremst av økonomien. Sponsorinntekter er det i dag ikke så lett å få og det går helst gjennom bekjentskap.

– Jeg kommer ikke til å kjøre alle NM-rundene. De forlanger så mye i startkontigent at jeg kan kjøre tre andre løp for ett NM-løp, sier han.

Dermed kommer han i stedet til å kjøre løp i Sverige i tillegg til Hurumsprinten og sprintløpene i Aurskog-Høland og på Gardermoen. Dessuten vil han kjøre bakkeløp i Vikersund og i Larvik, men NM-rundene i rally vil han ikke prioritere.