Av Tore Bendiksen
Stikkordet er TiAlu, men før vi presenterer denne løsningen bør du lese igjennom våre forbehold. Mange tror at det nye avgiftsregimet gjør at hestekrefter er gratis. Det kan være riktig, men som regel er det feil. Norge har mange interessante lover og regler. Det er for eksempel lov å kjøpe hjemmebrentapparat, men du kan ikke bruke den til å lage sprit. Det er lov å selge sextjenester, men det er ikke lov å kjøpe sex. Har dette sammenheng med trimming av en bilmotor? Vel, trimming av bil tillatt i Norge forutsatt at skattemyndighetene godtar at den som selger motorendringen kan legge frem godkjennelsespapirer og at du eventuelt betaler avgifter for dette.
HK er ikke gratis
Det er ikke noe nytt for motor-trimmere at de må innom biltilsynet for å godkjenne bilen når det gjøres endringer. Dette gjelder også hvis bilen senkes eller at en felg- og dekkdimensjon ikke sammenfaller med bilprodusentens spesifikasjoner. Endringene føres inn i vognkortet – hvis biltilsynet tillater endringen, og du må oppgi dette til forsikringsselskapet!
Som regel øker forsikringssummen med hestekreftene, fordi mye hestekrefter i en bil som ikke er bygget for dette betyr at eieren flyttes til en annen risikogruppe. Det er derfor ganske lurt å ta kontakt med både biltilsynet og forsikringsselskapet før du trimmer motoren. For selv om avgift på effekten nå er tatt bort i avgiftsregimet, er kravet til å oppgi NOx og CO2 avgiftsbelagt.
Veldig ofte er det en sammenheng mellom økt ytelse og økt forbruk, som igjen gir økte utslipp av klimagasser utover det standardmotoren er godkjent med. Og her kommer altså avgiftene inn i bildet. La deg derfor ikke lure av den vanlige påstanden om at du kan gjøre hva du vil, hverken med en ti år gammel eller en helt ny bil.
Kjøp av trimmede biler
Det er særdeles viktig når du kjøper en brukt trimmet bil at alt stemmer i vognkortet. Selv enkel chiptuning kan oppdages. Typisk avsløres dette via andre forhold, som spesielle eksosanlegg, spesielle felger, instrumentene på dashbordet og mye annet. Det kan gi store overraskelser når bilen skal EU-godkjennes. Selv der Biltilsynet mangler måleutstyr for effekt ser de enkelt at noe er endret under panseret. Er ikke godkjennelsen gitt i vognkortet ryker skiltene, og eieren må sette bilen tilbake til original utførelse. Biltilsynet er altså ikke naive, men de er hjelpsomme hvis du snakker med dem før endringene utføres.
Chiptuning er lovlig
Bilprodusentene produserer motorer som er tilpasset markeder over hele verden. HK-verdiene varierer, blant annet på grunn av varierende drivstoffkvalitet. Avgiftsregimet varierer også fra land til land. Den samme motoren som yter 140 HK i Norge kan yte 180 HK i Tyskland. Det betyr i praksis at mange motorer er overdimensjonerte. Å øke motoreffekten ved remapping av motorstyringen går som regel helt fint så lenge det ikke overdrives. Det er en balanse mellom luft inn og luft ut og ikke minst oljesirkulasjon. En advarsel må gis i forhold til at automatgirkasser ofte ikke tåler like mye HK- og dreiemomentsøkning som en manuell girkasse. Ved å støtte seg til de som for eksempel selger TÜV-godkjente løsninger, der både effekt og utslipp er målt og godkjent i forhold til den aktuelle motoren gjør det enkelt for Biltilsynet å godkjenne endringen. Noen ganger må du betale avgifter, andre ganger ikke. Flere hestekrefter og økt dreiemoment betyr ikke nødvendigvis mer forbruk og økt utslipp.
Forsikringssvindel
«Ingen merker at jeg har 220 HK i stedet for 140 HK når dette ikke synes på bilen.»
Racinglesere er bilinteresserte. Mange tilskuere til bilsportsarrangement kjører biler til arrangementene, som ikke bare er heftige, men har tilnærmet ytelse som bilene til bivåner, samtidig som de er registrert for ordinært gatebruk. Forsikringsselskapene vil etterforske bilen din selv under uhell i 40 km/t der ulykken ikke er din skyld. Det kan bli ganske dyrt. Er bilen din modifisert uten at Biltilsynet og forsikringsselskapet har godkjent dette blir skylden din.
Ikke så enkelt
Avgiftsprovenyet for bil ligger fast. Selv om HK-avgiften er fjernet betyr ikke dette at det er fritt frem for trimming av motorer uten statlig ekstrainnkrevning. Endringer av motoreffekten kan påvirke utslippet av NOx og CO2. Derfor er det viktig å tenke seg godt om før motorstyringen manipuleres eller du monterer ny turbo. Chiptuning er velkjent, men det er ikke bare å skru opp trykket på en racer- eller gatebil for å hente maksimal ytelse fra motoren, sier chiptunere og turboprodusenter.
Fra gatebil til racing
Norsk Turboservice har i over 40 år vært «hoffleverandør» til skandinaviske motorsportsutøvere enten det gjelder racing eller rally, men det er viktig å merke seg at de ikke er alene.
– Vi kan levere alt av «performance-turboer» fra alle de kjente turbo-produsentene. Vi modifiserer mange av disse, lager spesialmodeller, eller «bolt-on løsninger» etter ditt eget ønske, sier Jørgen Solgaard.
Norsk Turboservice er et godt kjent navn i motorsport-miljøene, og kan vise til utallige seire i NM, EM og VM.
– Vi leverer til rallycross, dragracing, drifting, baneracing, offshoreracing, traktorpulling og truckracing. Vår erfaring gjør at vi kan lage den best mulige løsningen til den aktuelle motoren, enten det skal være en «vinnerbil», eller om du å bygge en heftig motor til gatebruk.
Gatebil
– Når vi får bestilling fra motorsportsutøvere stilles det spesielle krav i forhold til regelverket i de forskjellige klassene. Blant annet dimensjoner på turboen, slanger og luft. Det er utøverens ansvar at motoren blir godkjent. Vi kan ikke sikre oss mot at alt blir gjort riktig, sier Solgaard.
Motorsportutøvere stiller sjelden spørsmål om våre forslag til løsning. De stoler på at vi er oppdaterte og kommer med de beste løsningene. Så samarbeider vi og finner frem til turboen som passer best for motoren og bilen.
– Det er annerledes med de som lager gatebiler. Veldig ofte lager de egne løsninger, som ikke alltid vil fungere. Det er forståelig i forhold til eget husholdningsbudsjett, og det er selvsagt også spennende å skru selv.
Oppsøk kunnskap
Dagens turboer er tilpasset den aktuelle bilmodellen og kjørestilen til gjennomsnittsbilisten. Skrur du opp trykket for mye blir turbohavari ofte resultatet. Likevel kan det være mange andre årsaker til at turboen ikke gir optimal ytelse.
– Mange leverer turboer i innbytte til oss – som fungerer helt utmerket. Og de leverer oss havarerte turboer. Når oljefilteret er mettet åpnes det en «bypass-ventil» som slipper oljen utenom filteret. Det kan skje ved kaldstart, eller bruk av feil olje. Resultatet er at oljen går ubehandlet i motoren, og når turboen snurrer med 200 000 omdreininger er kun ett lite metalkorn fra motoren nok til at turboen kan havarere. Og hvis motoren får for lav spenning vil den ikke få riktig informasjon fra elektronikken, som igjen kan redusere turboeffekten.
– Vi modifiserer, lager spesialmodeller, eller «bolt-on løsninger» etter ditt eget ønske.
Reprodusert turbo – bedre enn nytt!
Poenget med en god nyfabrikkert «bytteturbo» er at det skiftes ut alle de delene i bytteturboen som må tåle varme eller stress. Turbinhuset blir bearbeidet ved å skape et ekstra «skall» rundt enheten – såkalt «steel peeling». Dessuten varmeherdes enheten og de vitale delene ved 400 grader, noe som gjør at spenninger i metallet stabiliseres. Dette øker styrken til det ekstreme. Deretter balanseres turboen, også i fiksert posisjon og vinkel, tilpasset din modelltype. Hele bytte-turboenheten blir bedre enn ny.
Trendløsningen
Skal du ha mer effekt så er en større turbo det beste for en original motor. Aktuelt er for eksempel helt nye race EFR Borg Warner.
Ønsker du ikke å avsløre økt effekt under panseret finnes det likevel en relativt ny utvikling, som vil gi umiddelbar bedre effekt uten at skattemyndighetene og Biltilsynet kan komme med innvendinger. Såkalt TiAlu. Titanaluminiumaksel i turboen gir halvert vekt og økt styrke. I praksis gir dette raskere «spool-effekt» og dermed en raskere respons fra den originale turboen. Turboen reagerer vesentlig hurtigere og som resultat også akselerasjonen og dreiemomentet i alle turtallregistre. Det er absolutt helt originalt under panseret. Biltilsynet og forsikringsselskapene vil ikke kunne ha innvendinger. Dette er ikke noe du bruker i «megaracing-motorer». Likevel vil effekten øke merkbart. Dette betyr at du optimaliserer den originale turboen innvendig.
At du monterer en bytteturbo eller reprodusert turbo må du innom Biltilsynet med, men hva som er gjort innvendig i den godkjente originale turboen har ingen noe med. Det er ikke snakk om økt ytelse på annen måte en hurtigere reaksjon, som kan betyr mye for bilens ytelse likevel. Hvis du sørger for økt lufttilgang til den originale turboen samtidig, kan heller ikke noen påpeke annet enn at du vedlikeholder den originale turboen. Du må ikke fremlegge papirer på økt ytelse, fordi ytelsen kun er et resultat av optimalisering – eller altså trimming.
«Bygger du om et kjøretøy kan det føre til at kjøretøyet skifter avgiftsgruppe og får et tillegg i engangsavgiften.Tillegget i engangsavgift beregnes etter de regler og avgiftssatser som gjelder på det tidspunkt avgiften blir betalt»