Akkurat nå føler jeg en enorm lettelse. Dette er emosjonelt, ikke bare for meg men for hele teamet som gjorde en kjempejobb for å få alt på plass til Portugal, sier Solberg.
Han mente prestasjonen på Montalegrebanen i Portugal kunne sammenlignes med hans første VM- seier i rally.
– Jeg har kjempet for en seier i rallycross i så lang tid, og så lykkes jeg til slutt. Dette er nesten som en drøm.
VM-runden i Portugal ble som ventet preget av dramatikk. Solberg var nest best i den første kvalifiser- ingsrunden etter fjorårets europamester Timur Timerzjanov. Kamphanene smadret sammen førstevingen i det andre heatet, og begge måtte møte til juryen. Russeren slapp unna med en advarsel, og plutselig lå Solberg nede på 10. plass foran den tredje kvalifiseringsrunden.
– Det var en tøff helg, og jeg følte virkelig presset foran den tredje omgangen.
39-åringen tok seg til semifinalen, som han vant foran Toomas Heikkinen.
Stress i forkant
Ukene før VM-runden på Iberia- halvøya var preget av slit. Egentlig skulle Solberg reise til Lånkebanen for å teste bil og sjåfør, men slik gikk det ikke.
– Det var mye stress i forkant av løpet. Blant annet dukket det opp nye regler fra FIA, som førte til at motorene måtte endres like før VM-runden. Dessuten jobbet vi knallhardt for å få bilene best mulig forberedt før VM-starten. Fortsatt gjenstår en god del arbeid for å optimalisere bilen foran Lydden Hill og Lånke, sier han.
[adrotate banner=»1″]
Lånke viktigst
24. og 25. mai kjøres den andre VM-runden på Lydden Hill i Eng- land, deretter er det klart for hjem- mebane. Det gleder Petter Solberg seg til.
– Uten tvil blir VM-runden på Lånke årets største mål, men jeg vet at også andre førere kommer til å kjempe hardt for å vinne akkurat der. Jeg håper publikum vil strømme til for å se alle de store navnene som er med i årets VM i rallycross, sier han.
Bakkerud nærmest
Ikke nok med at Solberg ble den første vinneren av en VM-runde i rallycross, Andreas Bakkerud fulgte opp med en sterk andreplass i a-finalen.
– Portugal var eksamen etter vinterens arbeid, og vi gir oss selv en god femmer. Vi fikk betalt for den jobben vi har gjort, og nådde de mål vi satte oss da vi signerte med Ford i januar, sier Bakkerud.
For Olsbergs MSE-teamet ble det en stor weekend i Portugal. Bakkerud tok sølvet, mens teamkollega Reinis Nitiss endte opp som nummer tre. I sammendraget leder Petter Solberg, foran latviske Nitiss og Bakkerud. Med de nye reglene, som gir ekstra VM-poeng blant annet i de innledende rundene og semifinalen, ligger Nitiss med 24 poeng fem bak Solberg og tre foran Heikkinen mens Bakkerud ligger på fjerde med 20 poeng. Alexander Hvaal er nummer ni med ni poeng.
– Jeg er veldig fornøyd med min egen og teamets prestasjon i helgen. Det blir i tillegg dobbelt norsk, og endelig en seier for Petter. Jeg unner han den seieren, som han har kjempet så lenge for. Det vil bety mye for sporten vår hjemme i Norge, sier Bakkerud.
Leder teamkonkurransen
I år arrangeres for første gang et teammesterskap. Her leder Olsbergs MSE foran Marklund Motorsport med Heikkinen og Anton Marklund i stallen. Petter Solberg og Alexander Hvaals team ligger på tredje. Kun seks poeng skiller de tre første lagene.
– Teamet i dag gjør en utrolig god jobb. Jeg er innblandet i et uhell i 3. omgang og var sekunder unna å kjøre fjerdeomgang. Teamet viser imidlertid styrke og ro som virkelig imponerer meg i den situasjonen, forteller Bakkerud.
[adrotate banner=»1″]