Etter en noe ufrivillig karriereslutt i 2011, er kvindølen og Rallycross legenden tilbake i Rallycross manesjen. Tidligere EM i Rallycross, hvor Hunsbedt ble Europamester i 1993 og 1997, har i år fått VM status og blir dermed veteranens debut i Rallycross VM. Førstkommende helg braker det løs på Ludvig sin favorittarena nærmere bestemt på svenske Höljesbanen. I følge han selv er dette en ren gjesteopptreden og forhåpningen om ett resultat helt i toppen er å sette forventningene noe høyt.

Etter at Hunsbedt la hjelmen på hylla i 2011 er derimot Rallycrossen midt i en rivende utvikling. Verdens største medieselskap IMG World kjøpte de kommersielle rettighetene i 2012 og har løftet statusen på Rallycrossen blir i dag regnet som verdens mest spennende bilsportserie. Mye er endret på den kommersielle delen men det har til dels også vært store endringer i regelverk og løpsavvikling.

I mai var jeg på VM runden i England for å se tingene på nært hold. Det er mye nytt og sette seg inn i. Det gjelder for eksempel løpsavvikling, dekkvalg og teknisk regelverk. Det var også svært overraskende å se hvor stor utviklingen har vært. Budsjett og kostnader vokser for hver dag og flere team har utviklet seg kraftig på bare 2 år, sier Ludvig.

Man kan nevne Marklund Motorsport fra Sverige, som Hunsbedt kjørte for i sesongene 2007-2009, drifter i dag seks løpsbiler med støtte fra Volkswagen. Flere nye profesjonelle team og bilfabrikker har kommet til. Og kjente førere som Petter Solberg, Henning Solberg, TopGear programleder og stuntmann Tanner Foust (USA), Youtube stjerne og DC Shoes grunder Ken Block (USA) og Formel 1 stjerne Jacques Villeneuve deltar i årets VM serie.

Petter Solberg, Alexander Hvaal og Ludvig Hunsbedt, foto JKR/irafoss.no

Petter Solberg, Alexander Hvaal og Ludvig Hunsbedt, foto JKR/irafoss.no

Ford Focusen som Ludvig skal kjøre i helgen har han tidligere kjørt i sesongen 2010 og endte på en 8. plass totalt. Beste resultat var 2. plass under EM runden i Finland.

Bilen er selvsagt ikke bra nok for en topp plassering med nivået som er på løpsbilene i dag, men vi tror fortsatt den er rask nok for å leke litt med gutta i toppen, sier Hunsbedt.

Alle vet at Hunsbedt stortrives på denne banen og kan overraske om bilen fungerer som den skal. Oppladingen har derimot ikke tydet på det og ratt rusten sitter nok fortsatt i. På første testkjøring for snaue to uker siden havarerte girkassen på Focusen. Derfor har det ikke blitt tid til ytterligere testing og det er en noe uforberedt fører som stiller på startstreken førstkommende lørdag. Tross en noe uforberedt Hunsbedt er han neppe en sjåfør en konkurrent vil like å ha i bakspeilet.

Men selv etter to års fravær, og noen sesonger med tekniske problemer siden EM sølvet i 2008, har Hunsbedt fortsatt høy status på Rallycross banen for sin publikumsvennlige kjørestil. Ludvigs opptreden denne helgen vil markere hans løp nummer 211 siden 1983 og man kan godt si han er regnet for å være «The last of The Legends» innen internasjonal Rallycross. Nyheten om hans comeback er blitt tatt godt imot og enkelte fans uttalte at VM runden i Sverige nå blir årets løp og at en Hunsbedt på startstreken er verdt turen til Sverige alene.

EM runden i Sverige satte i fjor publikumsrekord med 30.000 tilskuere. Til året VM runde snakker man om 40.000. Rekorden på 75.000 tilskuere ble satt i fjor under den franske EM runden.

Kvindølen sier han kjører for moro og regner helgens løp kun som en test. Således røper ringreven at det kan blir flere «testløp»…

 

Pressemelding Ludvig Hunsbedt Racing Team, av Jan Kåre Rafoss/ERC24.com

Foto: JKR/irafoss.no