Mekanikermoral. Ikke et vanlig brukt ord i hverdagen, men hos oss er begrepet avgjørende for suksess.

Jeg har utelukkende hentet mine mekanikere fra rallysporten – og det med god grunn.

Da vi vant sesongens annen seier i tidenes første VM-runde i rallycross utenfor Europa sist helg, var det oppriktig talt fullt fortjent for teamet mitt. Containeren med min bil kom til havn bare tre dager før løpet, og det ble jobbet på spreng for at alle detaljer skulle være på plass.

Mellom hvert heat i endagsløpet fikk mekanikerne mindre enn en halvtime på å fikse bilen. Jeg ble mektig imponert over at de serverte meg bokstavelig talt en vinnerbil til hvert eneste heat. Vi vant fem av seks heat – inkludert finalen!

Jeg sier «vi», for maken til teamseier har jeg sjelden vært med på. RX of Canada ville aldri blitt vunnet uten mekanikerne mine. De lever og ånder hver dag for å bli best. PSRX-teamet, våre sponsorer og hele rammen rundt meg er årsaken til at vi nå leder VM med 20 poeng.

Historien om mekanikerne mine starter for mange år siden. Sjefmekaniker Ole Johan Rustad er utdannet ved Stjerneskolen i Torsby og fikk med seg flere år i Fords WRC-team før han kom til meg i 2009. Min venn og landsmann har vært en nøkkelperson på alle bilene i min private satsning både i rally og rallycross.

Vi har tre briter i teamet. John Cudmore er førstemekaniker på min 2014 RX-bil og jobber svært tett med Ole Johan. Både Ole Johan og «Cuddy» er arbeidsjern av de sjeldne og legger all sin flid, evne og ære i at min bil skal være best. Ole Johan og Cuddy står for hovedjobben på bilen min også mellom hvert løp.

Mark Butler og Ian Emmerson ble hentet inn i år og gir Ole Johan og Cuddy den støtten som trengs på løp. Mark var for øvrig sjefmekaniker gjennom flere år i Subaru. I tillegg har jeg flere mekanikere som support ved behov.

I april kom estiske Sten Oja til oss på prøve som mekaniker, og han viste seg også dyktig. I Canada fikk Sten, som fra før er to ganger nordeuropeisk- og flere ganger estlandsk mester i rallycross, sjansen til å kjøre teamets bil nummer to ettersom vi manglet fører til den. Muligens får han sjansen igjen.

To franskmenn er også nøkkelbrikker i PSRX-teamet: Motoringeniøren min er Yannis Loison fra Pipo Moteurs i Frankrike. Tidligere var selskapet ansvarlige for motorene til Peugeot og Ford i WRC gjennom mange år. Vi har et fantastisk samarbeid. Systemingeniør er Francois Regnier i Syx Tronics, et arbeidsjern som har vært med meg siden rallytiden.

Hele teamet er dedikert og har moral som skal til for at jeg kan kjempe om VM-tittelen i rallycross.

Canada ble et nært perfekt løp for både teamet og meg. Rent bortsett fra at mekanikerne svettet de luxe underveis, fikk vi alle betalt med seier. En VM-rundeseier er ikke til å kimse av. Jeg hadde «bare» 14 fra før i WRC etter å ha kjørt til sammen nesten 200 VM-runder i rally og rallycross.

Vi ble tatt imot og behandlet på beste vis av arrangøren i Trois-Riviéres, der omgivelsene for bilsport er mildt sagt imponerende. Siste dag av festivalen var hele teamet invitert for å se NASCAR-løpet fra VIP-plass. Det var en opplevelse vi ikke ville vært foruten.

Vi var heldige å ha besøk av mine sponsorer TOTAL og Kongsberg Automotive på løpet. Utvilsomt hadde de en fantastisk både tur og opplevelse. En stor takk til KA, som inviterte familien min og meg på en dag med vannscooterkjøring og hygge dagen etter seieren. Den dagen satte prikken over i-en for Canada-turen.

Canada er et fantastisk land med unikt flotte mennesker og spektakulær natur. Jeg gleder meg stort til neste gang våre veier krysses.

Tre uker gjenstår til neste VM-runde. Da skal vi tilbake til Loheac i Frankrike, der jeg tok annenplassen i fjor. Det er en bane jeg kjenner godt og føler meg veldig komfortabel på.

Jeg var første VM-rundevinner og VM-leder noensinne (Portugal), første vinner utenfor Europa og første til å vinne to VM-runder (Canada). Kanskje kan Loheac by på nye milepæler?

 bilde