Tidenes minste margin avgjorde på legendariske Estering.

Solberg lå i utgangspunktet bak Robin Larsson i finalen, og sier selv at han hadde vært fornøyd med andreplass. Men så gjorde svensken et par feil som ga Solberg muligheten. Dramatikken var imidlertid langt fra over når Solberg hadde tatt ledelsen.

– På nest siste runde mistet jeg kontakten med sjefmekanikeren min på radioen og ble usikker på om det gjensto en runde. Jeg stoppet opp for å se rundeskiltet, og da tapte jeg så å si hele forspranget. Jeg kjørte alt hva jeg maktet på siste runde og avgjorde til slutt med 5/1000 sekund, forteller seierherren.

Fem tusendeler er den minste marginen som noensinne er målt i rallycross, og Solberg var ikke sikker på om han hadde tatt seieren da han kjørte over målstreken.
– Først da jeg så en skare med tilskuere foran meg med tommelen opp foran meg, skjønte jeg at tusendelene var gått min vei, sier han.

Tar ikke seieren på forskudd
Solberg hadde et godt utgangspunkt etter lørdagen, hvor han satte en andre- og en tredjetid. I det tredje heatet var det en duell som ødela forstillingen. Dermed var Solberg nede på en åttendeplass, og ting så litt vanskeligere ut. I det siste heatet før semifinalen var imidlertid værgudene på nordmannens side, og han satte en tredjetid før regnet kom og vanskeliggjorde ting for konkurrentene.

En dårlig start i semifinalen viste seg å være en forkledd velsignelse, da det gjorde at Solberg kunne smette forbi bakfra og ta seieren.

Det er åpenbart at Solberg har et godt grep om sammenlagtseieren i VM nå. Det gjenstår kun tre runder (Italia, Tyrkia og Argentina), og han leder med 50 poeng på andreplassen. Likevel er bilsportveteranen forsiktig med å ta seieren på forskudd.

– 50 poengs ledelse kan synes mye, men det er langtfra nok med tre gjenstående VM-runder. Ett brutt løp og et motorskifte i tillegg koster 45 poeng. Alt jeg kan gjøre er å fortsatt jobbe strategisk i ett og ett løp om gangen, sier han.

Opphenting av Bakkerud
Andreas Bakkerud hadde en smell på lørdagen som gjorde at han havnet langt bak på sammenlagtlistene. Etter en smell sto bakhjulet nærmest rett ut til siden, og Bakkerud ble sendt snurrende bortover langsiden.
– Jeg satt virkelig med hjertet i halsen, sa Bakkerud til VG etter episoden.

Bergenseren kjørte imidlertid fantastisk i de to heatene på søndagen, og satte klart beste tid i det tredje – nesten to sekunder foran Mattias Ekström. På grunn av dette kom han seg videre til semifinalen, men der var det stopp med en fjerdeplass. I den andre semifinalen var det også to nordmenn med, i form av Frode Holte og veteranen Tommy Rustad. De endte opp på henholdsvis fjerde og femteplass i sin semi, og dermed var det kun Solberg som representerte Norge i finalen.

Norsk dominans i touringcars
Camilla Antonsen kjørte jevnt bra hele helgen, og hadde to tredjetider, én fjerdetid og én sjettetid i de innledende rundene. I semifinalen stakk hun av med seieren foran Anders Bråten og Ben-Philip Gundersen, og var raskeste semifinalist. I finalen holdt hun konkurrentene bak seg, og vant foran Torleif Lona og de to nevnte nordmennene. Det ble med andre ord fem nordmenn på topp i Tyskland på søndag.

Daniel Lundh leder fortsatt sammendraget, men med en bedre plassering kneppet Torleif Lona litt innpå. Lund har nå 164 poeng, mens Lona ligger bare 14 poeng bak med 150. Anders Bråten og Kjetil Larsen har henholdvis 138 og 137 poeng på tredje og fjerdeplass. Det er med andre ord duket for en spennende EM-avslutning i Italia neste helg.