I en spesialbygget bil kjemper Mats Öhman mot Petter Solberg & co. Det handler om vilje. Da er det umulige mulig.

Mats Öhman ler. For han er det en drøm som går i oppfyllelse hver eneste gang han setter seg inn i rallycrossbilen. Når han først har kommet seg inn i «kontorstolen», er han akkurat som de andre arbeiderne. Da handler det om å prestere.

Bilen kjørte Timmy Hansen inn til 3. plass sammenlagt i EM i fjor.

– Den kan jeg i alle fall ikke skylde på. Det er kun opp til meg selv, smiler Mats Öhman.

I Sverige er han godt kjent i rallycrossmiljøet. I fjor vant han sølv i det svenske mesterskapet. Han er også europamester i snøscootercross, og svensk mester hele sju ganger. Men i 1998 var det full stopp med scootercross. En ulykke i St Petersburg snudde livet opp ned for Öhman. Beina var lammet, og fingrene ble knust. Men konkurranseinstinktet var like sterkt.

Nektet å slutte

petter solberg

Petter Solberg om Mats Öhman

Det Mats Öhman gjør imponerer meg voldsomt. Han er et fantastisk eksempel på at man kan få til alt bare man ønsker det sterkt nok.

Min bror Henning og jeg bygde en spesial bilcrossbil til vår kamerat Dag Hjørnerud, som ble lam etter en motorsykkelulykke. Vi vet noe om hva som må til av innsats, motivasjon og vilje for å få det til.

Den lidelsen var så sterk at han nektet å gi opp motorsporten. I 2001 var han tilbake, i supernasjonalklassen i rallycross. Fra 2005 har han kjørt supercars.

Nå er Öhman kommet så langt at han stiller opp i EM-rundene i det gjeveste Supercars-sirkuset. Hittil i år har kjørt både på Lånkebanen og Lydden Hill. For 49-åringen fra Älvsbyn i Nord-Sverige er Lånkebanen hjemmebanen.

– Det er bare 70 mil, og vi satte opp en buss fra hjembyen for våre supportere. Dette er jo nærområdet vårt. Det er alltid lengre nordover enn sørover. Vi i nord er vant til avstander, smiler han.

Öhman-teamet består av førerne Mats og nevøen Emil (28). Emil har tatt over Citroën-bilen som Timur Timerzyanov kjørte inn til sammenlagtseier i EM i fjor. I tillegg har de med seg to mekanikere.

– Når sjansen åpnet seg for å overta bilen som Kenneth Hansen har bygget, føltes det riktig. Bilen er helt fantastisk å kjøre. Nå får vi også support av Hansen-teamet under løpene, og det gir også bra sikkerhet for oss, sier Öhman.

FESTET GODT: Mats Öhman har ikke følelse i verken fingre ller bein. Likevel kan han kjøre rallycross med en spesialbygget bil. FOTO: Frank Skaufel

Armen festes

Hvordan kontrollerer Mats Öhman kruttønna med 600 hestekrefter i en bil uten et vanlig ratt, hvor han selv ikke kan bruke fingrene eller er uten sjanser til å bruke fotpedalene?

– Høyrearmen festes rundt en spake mens albuen ligger i en bøyle. Skyves spaken bakover, gir jeg gass. Skyves spaken framover er det brems, forklarer han.

I tillegg må Öhman også ha full kontroll på albuen.

– Beveger jeg albuen utover, girer jeg fra første til andre. Går albuen innover girer jeg ned, forklarer 49-åringen.

Venstre hånd er festet rundt en hendel, som fungerer som et ratt.

– På startstreken bruker jeg venstre albue til å holde clutchen, noe som fungerer godt, sier han.

– Hvor fant dere alle løsningene?

– Det har tatt tid, og det var bare å prøve og prøve til vi fant løsningene. Du finner ikke slike løsninger i bøker, men nå tror jeg ikke vi kan tilpasse bilen mer optimalt for meg. På startstreken er det kun opp til meg selv.

– Hva er den største utfordringen for deg sammenlignet med de andre førerne?

Det er å komme meg ut og inn av bilen. Når jeg står på startstreken. Ja, det føles som jeg er helt frisk, akkurat som alle de andre, sier han.

– Blir du ikke redd?

– Nei, jeg har konkurrert med snøscooter, og disse bilene er mye sikrere. Den eneste utfordringen vil være om det skulle begynne å brenne. Jeg klarer å komme meg ut selv, men det vil ta for lang tid. Før løp går jeg alltid gjennom med redningsmannskapene hva jeg trenger hjelp til, sier Öhman.

– Hva er din styrke i rallycross?

– Jeg sladder lite. Fra snøscooterkjøring er jeg vant til å kjøre rette linjer, og også til å lære meg banene raskt, sier han.

Gleden over å kunne konkurrere på lik linje med konkurrentene, til tross for sin funksjonsnedsettelse, betyr mer enn topplasseringer.

– Det viktigste for meg etter ulykken, var å få fortsette og konkurrere. Det er konkurransegleden som driver meg, sier Öhman.

Les også:

Solberg nærmer seg ny VM-tittel

Disse fem kan bli årets bilsporttalent

Aasbø med sesongens andre seier i Texas