Mindre enn én måned gjenstår til jeg for annen gang i karrieren skal begi meg ut i et VM-tittelforsvar. Det eneste jeg er helt sikker på nå før sesongen, er at nøkkelen til suksess ligger i forberedelsene. Den som er best forberedt til hele kommende sesong, blir verdensmester i rallycross 2015.

Det handler ikke bare om sportslige forberedelser og den beste bilen, men også i stor grad forberedelser som vil optimalisere arbeidsforholdene til hele PSRX-teamet. Blant annet har en av de prioriterte oppgavene gjennom vinteren vært organiseringen av serviceplassen og verkstedet sammen med min sponsor Teng Tools.

I flere måneder har vi jobbet intens sammen med Teng Tools’ konseptutviklere i Taiwan og Sverige for å optimalisere serviceplassen PSRX-teamet tar med seg på trailer og i containere til VM-løpene. Selv om vi tok tidenes første VM-tittel i rallycross etter fem løpsseirer og totalt ni plasseringer på seierspallen i fjor, er det stort forbedringspotensial.

Det vi gjorde i 2014 holder ikke til VM-tittel i 2015!

Å forsvare en tittel er noe av det vanskeligste som finnes i sportens verden. Det holder aldri bare å kopiere forrige sesong. Da vi hadde vunnet tittelen i september i fjor og det gjensto to løp av sesongen, satte vi oss ned og tenkte kun 2015. Vi kom fram til at forberedelser blir nøkkelen, og blant de viktigste grepene vi kunne gjøre var omorganisering av serviceplassen. Det nye oppsettet som Teng Tools og teamet mitt utvikler sammen blir ikke bare «helt verst» å se på. Det blir supereffektivt. Jeg er overbevist om at vi nå vil stå sterkere rustet på det området enn noe annet World RX-team.

Serviceplassen inne i det 200 kvadratmeter store teltet er basen for teamet ute på løp. Der utføres alle de siste forberedelser med bilen før løp, og ikke minst gjøres bilen seiersklar til hvert eneste heat (totalt 78 i VM). Fire mekanikere har på det minste 20 minutter på seg til å gjøre bilen god som ny mellom heatene.

Vår største styrke i 2014 var omfanget av service på bilen mellom heatene. Vi hadde ut nøkkelkomponenter mellom hvert eneste heat for å forsikre oss om at alt var i orden. For meg som fører er det psykologisk uhyre viktig å vite at alt fungerer og at alle mulige usikkerhetsmomenter og tvil blir fjernet. Jeg har verdens beste rallycrossmekanikere i mitt team, og når de får alt lagt til rette for seg til å gjøre en best mulig jobb, har jeg vanskelig for å tro at vi blir slått på dét området.

Alle tenkelige snarveier til en rask, effektiv og pålitelig service av VM-bilen må legges til rette for – 78 ganger. Møysommeligheten på serviceplassen og blant mekanikerne er ett av flere viktige elementer i planen vår for 2015.

Men også mine egne forberedelser før og under løp skal optimaliseres. Uten å avsløre alle detaljer, kan jeg si at vi blant annet sitter på et omfattende datamateriale fra hver VM-bane. Vi er sterke på analyser, og det er også med på å tilføre teamet og meg trygghet. Vi vant i fjor blant annet gjennom bruk av kløkt. I år skal vi være enda smartere og enda mer kalkulert.

Hvert eneste ansatt og innleid teammedlem har dediserte arbeidsoppgaver ute på løp. Og for hver og en er målet å bli enda bedre enn forrige gang i sin jobb. For å få til det, må også samspillet mellom teammedlemmene jobbes med. Stor vinnerkultur i teamet er en svært viktig detalj på vei mot suksess.

Jeg har selv håndplukket hvert eneste teammedlem, og de viktigste egenskapene jeg har sett etter er evnen til samspill og positivitet. Et team er ikke bedre enn det svakeste leddet. Jeg har selv vært del av store fabrikkteam i rally der budsjettene og antallet ansatte var nesten uvirkelig, men når alt kommer til alt er det summen av vinnerviljen til hver enkelt som skaper suksessen.

Ved siden av massiv organiserings- og sponsorjobbing, har jeg forberedt meg til sesongen på «vanlig» vis. For tredje året på rad seiret min kone Pernilla og jeg i Rally Sweden Historic med vår Ford Escort MkII. Tre uker før det tok jeg med min sønn Oliver som kartleser i Finnskogsvalsen. Totalt ble det nærmere 30 mil med fartsprøver.

Man får ikke trent med rallycrossbilen av både økonomiske og praktiske årsaker. Den spesialbygde og 600 hestekrefter sterke bilen står sjelden skrudd sammen utenom til VM-løpene, og den er alltid under utvikling. Derfor bruker jeg alle muligheter som byr seg til å kjøre andre biler og bilsporter, og helst rally, for å få kjøretrening. Selv gokart, ATV og snøscooterkjøring er trening god nok for en fører som vil til topps. I tillegg synes jeg det er verdens morsomste aktivitet å kjøre fort…

I mine øyne er dét suksessformelen til enhver sportsutøver som vil nå topps: Tren mer enn alle andre på det du skal bli god til!

Vi kjører videre i rallycross-VM med samme bil som i fjor, bare i utvikliet tilstand. Bilen ble fraktet rett fra sesongavslutning i Argentina til to av mekanikerne i England for å gjennomgå de mest omfattende endringene før 2015-sesongen. De siste ukene og månedene har hele teamet jobbet døgnet rundt for å stille best mulig forberedt. Forberedelser er nøkkelen til utfallet av World RX i 2015. Jeg vet det, og teamet mitt vet det.

Sesongstarten i rallycross-VM finner sted i portugisiske Montalegre 25. og 26. april.

Den norske VM-runden går på Hell i Trøndelag 22. og 23. august.