Teamsjef Yves Matton.

Det har lenge vært kjent at det blir nye WRC-reguleringer fra og med 2017-sesongen, men akkurat hva som ville skje har ikke vært avgjort – før nå. Det var lenge rykter om at FIA ville gjør om på motor-kravene slik at det ble mulig å kjøre med forskjellige løsninger og at det igjen kunne bli lønnsomt å velge en større bil – slik det var frem til dagens biler kom på banen. Vi har tidligere snakket med teamsjefene til både Hyundai og Ctiroën om akkurat dette, og de var klare på at de helst ville fortsette med biler basert på det såkalte B-segmentet.

– Teknisk sett kan man kjøre en større bil nå også, men på grunn av vekten vil den ikke være konkurransedyktig. Vi produsenter har vært klare på at vi vil beholde dagens biler, og det tror jeg FIA vil høre på, fortalte Hyundai-sjefen Michel Nandan da vi traff ham i Sverige. Han viste seg å få rett, for teknisk sett er det ingen revolusjon vi står ovenfor i WRC-reguleringene. Endringene som kommer vil imidlertid gjøre sporten mer interessant for både førere og publikum.

MER KREFTER OG FRIERE DESIGN

De viktigste endringene i reglene foran 2017-sesongen er at produsentene får litt friere tøyler når det kommer til designet av bilene. Målet er ifølge Fias World Motorsport Council å få frem mer individuelle biler som også ser mer aggressive ut enn dagens modeller. For å få til dette, vil blant annet den maksimalt tillatte bredden økes fra dagens 182 centimeter til snaue 188 centimeter. Seks ekstra centimeter høres kanskje ikke så voldsomt ut, men man vil utvilsomt se en forskjell på bilene. Hvorvidt det også vil bli endringer i dekkbredde erusikkert, men bredere sporvidde i seg selv vil kunne være en fordel for farten på skogen. Det vil også tillattes større overheng både foran og bak samt en bakvinge som vil være signifikant større enn de vi ser i dag.

I tillegg til de aerodynamiske tilleggene, vil også 2017-bilene få mer krefter å rutte med. Turbomotorene på 1,6 liter blir beholdt, men vil etter de nye reglene yte 380 hester mot dagens 300. En økning i restriktorstørrelse fra dagens 33 til 36 millimeter vil bidra til dette. Dagens maksgrense for turbotrykk på 2,5 bar blir imidlertid stående. Sammen med en reduksjon i
minimumsvekten på 25 kilo vil man etter all sannsynlighet få se merkbart raskere WRC-biler når 2017-sesongen sparkes i gang i Monte Carlo.

SNART KLARE: Toyota har allerede startet utviklings- programmet foran comebacket i 2017. Det ledes av Tommi Mäkinen, og skal basere seg på småbilen Yaris.

POSITIVE TEAMSJEFER

Hyundai-sjefen Nandan er positiv til de nye reguleringene, og ser frem til å fortsette utviklingen av WRC i årene som kommer. – WRC har hatt nytte av forutsigbare regler de siste årene. Det har gjort det enklere for team som oss å komme inn i sporten. De nye reglene er enda mer “fabrikk-vennlige” ved at de gir oss større frihet til å jobbe med bilen. Vi tror dette er nok et positivt steg for WRC som vil ta sporten inn i en ny og spennende æra, sier han i en pressemelding fra FIA.

Malcolm Wilson hos M-Sport ser også lyst på fremtiden og sammenligner 2017-bilene med “gullalderen” på 80-tallet da Gruppe B-bilene herjet som verst. – Disse nye reglene markerer starten på en spennende æra for WRC. Ikke bare vil 2017-bilene se mer spektakulære ut, men de blir også raskere. Konseptet minner meg om Gruppe B-tiden, og når du kombinerer spenningen fra den tiden med sikkerheten som har blitt implementert siden blir det et veldig morsomt nytt kapittel for WRC, mener han. Citroën har enda ikke bestemt seg for om de vil satse videre på WRC, men teamsjef Yves Matton er likevel positiv til endringene som kommer.

– Vi er veldig gira over utseendet til de nye bilene. Selv om det er vanskelig for oss å si om vi kan forplikte oss til 2017-mesterskapet mener jeg bilene vil bli fantastiske, sier han. Uansett om Citroën velger å trekke seg ut av sporten vil antallet fabrikksteam sannsynligvis holde seg stabilt. Toyota er nemlig på vei inn, og de vil stille til start i 2017-sesongen. Også på førersiden er det positivitet å spore. Volkswagens regjerende verdensmester, Sebastien Ogier, sier i pressemeldingen at han tror de nye bilene vil være bra for både førere og fans. – Som fører vil man alltid ha bedre ytelser. Jeg tror de nye reglene vil gi oss mer marktrykk og større fart inn i svingene. Det i sin tur gjør sporten mer spektakulær for fansen, sier han.

TIDLIG UTVIKLINGSSTART

Nykommerne Toyota har allerede startet testingen, og deres utviklingsprogram er ledet av Tommi Mäkinen. De viste frem en Yaris-basert rallybil tidligere i år, og det vil sannsynligvis også bli basisen for deres WRC-bil i 2017. Volkswagen begynner også i disse dager med testingen av prototyper foran 2017-sesongen. I motsetning til Toyota må tyskerne imidlertid utvikle den nye bilen parallelt med fulle sesonger frem mot starten i januar 2017. De har med seg en annen finne som også har hatt sine relativt suksessfulle år bak rattet tidligere – nemlig Marcus Grönholm. Han vil fungere som testfører for Volkswagen, og vil dermed ha et stort ansvar når det kommer til utviklingen av den nye bilen. Planen er ifølge Rallye-magazin å teste en full prototype av 2017-Poloen til våren neste år. Det er liten tvil om at de nye reguleringene vil gi oss et enda bedre WRC. Nye regler kan også være med på å bryte dominansen til Ogier og Volkswagen, og dermed gi oss et enda mer spennende mesterskap i årene som kommer.