Svenske Timmy Hansen har i år vært den eneste som har hatt noen reell mulighet til å utfordre Petter Solberg i kampen om VM-tittelen. Da vi møtte ham i Portugal noen dager før den nest siste VM-runden hadde han fortsatt håp om å løfte det gjeveste trofeet i Argentina. Etter løpet i Italia er imidlertid Hansens vinnersjanser mikroskopiske på grunn av en krasj i semifinalen som førte til brutt løp og dårlig poengfangst. Dermed leder Solberg med 26 poeng foran sesongavslutningen, og mangler bare fire poeng for å sikre sammenlagtseieren. Sesongen startet imidlertid ikke spesielt bra for Timmy og resten av Peugeot-Hansen-teamet. Til tross for tredjeplass i de to første rundene var ikke svensken spesielt komfortabel i sin Peugeot 208 på banen.

– Det fungerte rett og slett ikke, og vi hang ikke med. Når det først skjedde, så gjorde jeg en del feil som gjorde at jeg havnet langt ned på listene, sier han til Racing. Vendepunktet i utviklingen av bilen kom foran den femte runden på Estering i Tyskland. Der stakk teamkameraten Davy Jeanney av med førsteplassen, mens Timmy havnet på tredjeplass. Ifølge Hansen var det en kombinasjon av tekniske oppdateringer og oppsett av bilen som gjorde at alt fungerte som det skulle. Teamet har en ny bil i år, og det bidro ifølge svensken til den litt trege sesongstarten. – Foran runden i Tyskland kom følelsen av at bilen var lett å kjøre. Det tar jo litt tid å lære seg å kjenne en ny bil, forteller han. Peugeot-Hansen-teamet har siden seieren på Estering tatt hjem fem seiere – tre til Timmy og to til teamkompisen Jeanney. Det gjorde også at de kunne løfte trofeet for teammesterskapet etter den nest siste runden i Italia – utvilsomt et lysglimt på en ellers kjedelig dag for Timmy Hansen.


TRADISJONSRIK FAMILIE

Det var ikke noen overraskelse for noen som har fulgt rallycross de siste årene at Timmy skulle havne i en rallycrossbil. Han er nemlig sønn av den ikke ukjente rallycrossføreren Kenneth Hansen som har hele 14 europamesterskap under beltet. I dag er Hansen senior teamsjef for PeugeotHansen, og Timmy er klar på at han har fått mye hjelp av faren opp gjennom årene. – Han var med hele veien, og da jeg var 16-17 år og kjørte formelbil trente vi veldig mye sammen, forteller Timmy. Han gir også faren mye av æren for at han har kommet dit han er, men Timmy har vært nødt til å gjøre jobben selv.

– Uten pappa hadde jeg sannsynligvis ikke vært der jeg er i dag, men samtidig har jeg måttet bevise at jeg kan kjøre for å få en plass – spesielt etter Peugeot ble involvert. Også lillebror Kevin (17) kjører rallycross, og sikret seg EM-tittelen i RX Lites under runden i Italia. Timmy avslører at mye trening fra ung alder er noe av hemmeligheten bak familiens suksess på banen. – Jeg fikk vel min første gokart da jeg var fire år, og jeg hadde en liten plastbil som jeg også kunne gasse med. Det finnes noen historier fra den tiden, ler han.

Det er imidlertid ikke bare rallycross som interesserer Hansen. Etter flere år i gokart gikk han over i Formula BMW og Formula Renault 2.0. Opp gjennom årene har han også havnet bak rattet i et vell av kjøretøy. – Jeg har kjørt veldig mye bil, faktsik. Karting, firehjuling, snøscooter, dårlige gamle biler og alt annet jeg har hatt tilgang til. Jeg tror det betaler seg nå at jeg syns det er morsomt å kjøre alt mulig rart. Det har gitt meg mye trening, sier han.

STERK UTVIKLING

Etter rallycrossen VM-status har sporten fått et mye bredere publikum over hele verden. Sporten, som i alle år har vært dominert av nordmenn og svensker, har fått både førere fra og løp i flere land de siste årene. Timmy Hansen mener tilbakemeldingene fra publikum uten særlig mye rallycross-erfaring har vært veldig gode. – Vi har blitt tatt veldig godt imot. Rallycross er jo ganske enkelt å forstå. Det er ikke noen kompliserte racestrategier med forskjellige dekk og drivstoffylling. Fire eller seks runder med kontakt, sladding og tabber og førstemann i mål gjør det enkelt for fansen. Rallycross er rett og slett ren motorsport, sier han.

Til tross for kjærlighetserklæringen til rallycross utelukker ikke Timmy et sceneskifte om noen år. På spørsmål om han kunne tenke seg å gjøre noe annet en gang i fremtiden, kommer svaret kontant. – Én eller annen gang vil jeg prøve noe annet også Jeg elsker å prøve nye ting, sier han.

Han vil imidlertid ikke avsløre hva han har lyst til å kjøre en gang i fremtiden, men avslører at det hadde vært gøy å prøve Peugeots Pikes Peak-bil. – Jeg har spurt Bruno (Peugeot
Sport-sjefen, red. anm.), men han har sagt nei. Jeg får bare fortsette å trykke på ham, ler Timmy før han må løpe ut på banen for å skremme vannet av en journalist i passasjersetet på en Peugeot 308 GTI.